Slutspel? Då måste det här uppfyllas

Efter tre år på sportens bakgård är Västervik Speedway tillbaka där klubben hör hemma – nämligen i elitserien.

Morgan Andersson måste få laget att fungera om det ska bli slutspel för Västervik Speedway enligt Rikard Nilsson

Morgan Andersson måste få laget att fungera om det ska bli slutspel för Västervik Speedway enligt Rikard Nilsson

Foto: Ilkka Ranta

KRÖNIKA2018-05-07 10:00

LÄS MER: "Lagåkare står inte på våra förares cv:n"


LÄS MER: Så lockades stjärnan till Västervik


LÄS MER: Kildemand är redo att leda laget


LÄS MER: Här är alla Västerviks förare 2018



Om inte Västervik hade tackat ja till elitserieplatsen i höstas är jag mycket rädd för att intresset för sporten i Västervik hade fått sig en rejäl törn.

Förtroendet bland sponsorer och fans hade naggats rejält i kanten eftersom klubben två år i rad hade vunnit allsvenskan på ett suveränt sätt.

Det fanns inget annat beslut för klubbledningen att ta än att tacka ja till elitserieplatsen för att behålla förtroendet samt att försöka få upp intresset igen.

Hur bra står sig då Västerviks lagbygge jämfört med de andra lagen?

Jag ville säga att lagbygget ser väldigt intressant ut med flera starka karaktärer som kommer göra avtryck – både på och utanför banan.

Västervik kommer inte bli någon slagpåse som när man åkte ur elitserien 2014. Laget tog då bara tre poäng.

Lagledaren Morgan Anderssons förhoppning är att Västervik ska kunna dra fördel av sin hemmabana eftersom många förare inte har varit på Stena Arena sedan man ändrade doseringen.

Helt klart är att Västervik har bredden, men inte samma toppar som flera av de topptippade lagen som har två eller tre GP-förare i sina uppställningar.

Ska Västervik kunna vara med och utmana om en av de sex slutspelsplatserna krävs det att följande saker uppfylls:

1) Västervik vinner övervägande delen av sina hemmamatcher och definitivt mot lagen man konkurrerar med om slutspelsplatserna samt knipa viktiga bonuspoäng. Kan man sedan vinna någon bortamatch är det ren bonus.

2) Samtliga förare är med och plockar poäng. Laget har inte råd med att någon av de tilltänkta heatledarna fallerar.

3) Att förarna får vara hela och friska. Det lättare sagt än gjort, men en skada på fel "förare" kan bli väldigt kännbar. Beskedet att Nicki Pedersen skadade sig en dryg vecka före premiären var det sämsta som kunde hända.

Sedan gäller det att Morgan Andersson får in lagtänket bland förarna, så att de inte börjar plocka poäng från varandra. Det lättare sagt än gjort i denna sport som består av många individualister.

Vilket lag kommer att stå högst upp på tronen i september när SM-medaljerna ska delas ut?

Det är svårt förutspå så här ett knappt halvår i förväg.

Regerande mästarna Smederna är helt klart en av kandidaterna och kommer att utmanas först och främst av Rospiggarna samt Masarna.

Men i speedway kan det mesta hända. Det fick vi ett bra bevis på förra året. Vem trodde att Piraterna skulle åka ur och att nederlagstippade Smederna skulle vinna SM-guld sedan laget krossat erkänt hemmastarka Vetlanda i den andra SM-finalen?

En sak som är helt säker är i alla fall är det kommer hända en hel del både på och utanför banan innan krutröken har lagt sig.

Just nu är jag är nästan som ett barn på julafton. Väntan är nästan olidlig fram tills dess att startgrinden går upp för första gången på tisdag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!