Så lockades han tillbaka till Västervik

Han har vunnit det mesta som går att vinna, men Nicki Pedersen har fortfarande hungern kvar. Sporten åkte till Danmark för att kolla läget med Västervik Speedways stjärna inför säsongen.

Nicki Pedersen i sitt garage i Brenderup.

Nicki Pedersen i sitt garage i Brenderup.

Foto: Rikard Nilsson

SPEEDWAY2018-05-05 08:00

LÄS OCKSÅ: Lagledaren: "Lagåkare står inte på våra förares cv:n direkt"

Förra säsongen blev väldigt kortvarig för Nicki på grund av den otäcka kraschen i slutet av maj där han skadade ryggen allvarligt.

Sommaren, hösten och vintern bestod av lång rehablitering för att kommma så förberedd som möjligt inför 2018.

I återkomsten på speedwaybanorna hittills den här säsongen har Nicki visat att han är i gammalt gott slag. Ett bra bevis på detta är att han ligger tvåa i polska snittligan med 2,762 poäng/heat efter fyra omgångar

Sporten träffade Nicki i sin barndomsort Brenderup i början av april. Det är där han har sin verkstad och det var ett par dagar efter första seriematchen.

Hur var känslan inför tävlingen, var det nervöst?

– Klart att jag var nervös, men jag var förberedd. Jag visste att jag var i okej form, men det handlar om vad man levererar och presterar. Det var viktigt för mig att göra en bra tävling första gången eftersom jag inte hade kört på elva månader, svarar Nicki Pedersen, som svarade för frågorna utan att tveka på svaren och med stor inlevelse.

– Jag har min racinginstinkt i kroppen. Jag hade hoppats på tio plus med tanke på att det var första tävlingen. Jag levererade 13 poäng och det var perfekt att ta en femetta i sista heatet. Det var inte över förväntningarna, men det gick som jag hade hoppats. Kroppen kändes bra och vi vann matchen.

Med tanke på den allvarliga skadan och hans meritlista behöver inte Nicki bevisa någonting, men det fanns aldrig några planer på att avsluta karriären.

– Jag har prövat att överbevisa mig själv. Läkarna har sagt att det måste vara slut eftersom jag har bruit nacken två gånger, men jag hade inte ont i kroppen. Jag tyckte inte att det var nu det skulle vara slut. Jag har tränat hela vintern och kroppen är tillbaka där den var innan olyckan.

Har du varit i bättre form?

– Jag har haft lite mer tid att träna jämfört med tidigare. Dessutom har jag hållit på med ett husprojekt och då har träningen varit ett bra andningshål. Om jag har tränat mer eller mindre så har jag nog tränat lite mera.

Nicki är en av historiens mest framgångsrika speedwayförare med sina tre VM-titlar, men han har fortfarande drivet kvar.

– Jämfört med många av mina kollegor så ska de besvisa för andra. Jag behöver inte bevisa för någon annan. Jag har en ambition med mig själv och mitt liv samt speedwayen som är mitt liv. Jag tycker inte att det ska vara slut ännu. Jag älskar speedway och så länge man kan köra speedway och är hungrig så måste man fortsätta. Det som får mig att fortsätta är att jag respekterar att jag fortfarande kan köra speedway och jag brinner för det. Det är mitt jobb. Man ska inte tänka för mycket utan man ska göra det man har lust till.

Nicki har tillhört världstoppen i snart två decenium och i dagsläget har han inga planer på att lägga av.

– Jag är realistisk. Jag tar ett år i taget. Nu är nu och under 2018 är det mycket viktigt för mig att leverera. Det hjälper inte att ligga och tänka på nätterna. Det gäller att leva i nuet och inte tänka för långt fram. Jag hoppas själv på att kunna köra i två till tre år till.

Nicki debuterade i elitserien 2000 för Västervik och har efter detta kört för Smederna, Hammarby, Vargarna, Lejonen och Dackarna. Nu sluts cirkeln med återkomsten i Västervik.

– Sådant är livet. Som jag brukar säga: Man ska aldrig slå igen dörren så hårt att man inte kan öppna den igen. Och så är jag som person. Folk som inte känner mig tycker något annat, men alla mekaniker, klubbar och sponsorer kan inte något säga dåligt om att jobba tillsammans med mig. Jag är professionell och gör det ska jag ska göra. Man ska aldrig säga aldrig eftersom man inte vet vad som händer i morgon.

Nicki Pedersen är två olika personer. En privat utanför banan, men när han får på sig hjälmen kommer tävlingsinstikten fram. Dansken har varit inblandad i antal situationer under sin långa karriär där motståndarna inte har varit aldrig varit allt för glada på Nicki.

– Jag är absolut två olika personer. Jag tycker det är kul att man kan vara två personer. Det är lätt att stå vid sidan och säga vilka fel jag gör och hur tänker han, men jag går mycket på min magkänsla och det har jag vunnit mycket på. Det gäller att hålla fokus och inte tänka för mycket när man är inne i det. Jag skulle inte ha blivit världsmästare tre gånger och tagit många poäng för klubbarna om jag gjort fel hela tiden.

– För mig spelar det ingen roll om några tycker att jag är Dr Jekyll and Mr Hyde. Jag gör mitt jobb. Jag tjänar mina pengar och gör mitt bästa. Mer kan jag inte göra. Jag har aldrig haft en sponsor som har ringt till mig och sagt att de tänker hoppa av på grund vad som har hänt. Jag ångrar inget. Jag är en person som gör fel, men jag är också en person med karaktär. Jag har varit borta från sporten i ett år och nu hungrar de efter personer som mig. Om jag ska göra alla andra nöjda så kommer jag inte kunna fokusera på det ska göra.

Efter ett års uppehåll är alltså Nicki tillbaka i den svenska elitserien.

– Jag ser elitserien som en av de stora ligorna som man måste köra i om man är GP-förare. Polen och Sverige är de två största länderna för mig. Det är lite mer avslappnat i Sverige jämfört med Polen där det är mera business.

Efter 16 år är alltså Nicki tillbaka i Västervik, men det fanns andra klubbar som jagade dansken.

– Jag har stor respekt för Morgan Andersson, lagledaren. Han är väldigt professionell med laget som han har byggt samman. Jag har alltid haft en bra kontakt med klubben under åren, men vi har inte lyckats få ihop det. Nu var dock tiden inne för att komma tillbaka till elitserien.

– Det har inte med pengar att göra. Pengarna är inte detsamma som de har varit. Tidigare var det mer pengar till toppförarna och mindre pengar till reserverna. I dag är mera jämnt fördelat där man betalar mer för reservförarna eftersom de är viktiga för laget.

Morgan Andersson har byggt ihop ett lag med en riktig toppförare i Nicki Pedersen, men det finns flera rutinerade förare i laget som Peter Kildemand, Grzegorz Zentoga och Peter Ljung.

– Det finns flera erfarna förare och det finns unga förare i laget. Med en gammelgubbe som mig, med ny frisk energi, som kan pusha de andra förarna. Jag tror vi har respekt hos de andra lagen. Vi måste få hela laget att fungera och jag tror att vi har förare i laget som kan klara av detta. Det är inte Nicki Pedersen som ska ta 15 poäng varje gång så vinner laget. Det är bättre om tre eller fyra förare tar tio poäng om vi ska kunna vinna.

Efter tre år i allsvenskan är Västervik tillbaka i elitserien och de flesta tror att laget kommer att få jobba hårt för att nå en av de sex slutspelsplatserna.

– Det är svårt att gå upp i elitserien. Det är flera tuffa lag som har flera GP-förare, men det är bra att inte vara favorit. Det gör att det blir mindre press på förarna. Det är svårt att säga hur bra vi är, men vi ska vinna alla hemmamatcherna först och främst. Förhoppningsvis tar vi oss till slutspel.

Vad kan du bidra med i depån?

– Nicki Pedersen är Nicki Pedersen. De andra kan lära av mig och jag kan säga vad jag tycker om banan. Om det är någon press i depån så kan man lägga den på mig så kan de andra fokusera på sina heat. Jag har aldrig några problem att ta den pressen.

På grund av skadan förra året kom inte Nicki bland de åtta bästa förarna som är direktkvalificerade till GP-serien, men han fick en av tre friplatser som arrangören BSI delar ut.

– Det har kostat mig pengar de sista åren att köra i GP-serien. Jag har ambitioner och jag hoppas på att vara med toppen, men jag är realistisk också. Jag vet att jag kan köra speedway och har energin, men det gäller att jag har grejer som fungerar på de hala banorna som det är i GP-serien. Jag säger topp tre och ligger man topp tre så är det små marginaler. Jag ser fram emot det första GP:t i Warszawa. Då får jag ett besked hur jag står mig mot de andra förarna.

Hur mycket har du investerat inför den här säsongen?

– Jag investerar till 110 procent. Jag har aldrig gått ner på min utrustning. Jag har köpt sex nya cyklar och nya motorer. Man kan aldrig gå ner på sin utrustning om man har ambitioner att vara med i toppen.

Sedan förra året finns inte Nicki med i danska landslaget eftersom han och förbundskaptenen Hans Nielsen inte har kommit överens. Nicki ville avstå semifinalerna i lag-VM, men det gick inte Hans med på.

– Jag tycker inte om den politik som de vill använda sig av i lag-VM. De vill gärna utnyttja mitt namn när de jagar sponsorer, men jag har inte fått något tillbaka. Jag har fått noll respekt och då tänker jag att jag behöver inte vara en del av detta. Att jag och Hans ska samarbeta är långt, långt bort, men man ska aldrig säga aldrig. De ville visa var skåpet skulle stå och det tycker jag är respektlöst. Jag har respekt för landslaget och Hans vill köra efter sina principer, men det är inget jag ville vara med i eftersom jag tycker det är barnsligt, konstaterar Nicki Pedersen.

Personligt

Namn: Nicki Pedersen

Ålder: 41 år.

Bor: Middelfart.

Familj: Två barn.

Äter helst: Spaghetti bolognse

Dricker helst: Pepsi Max

Läser helst: Tidningar.

Ser helst på: Nyheterna.

Lyssnar helst på: Popmusik.

Reser helst till: Till något varmt land.

Meriter: Tre VM-guld, ett EM-guld, fyra VM-guld i lag. sju gånger danska mästare individuellt. Utsedd till årets sportpersonlighet i Danmark 2003.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!