Boende oroas för hastighetshöjning på Folkparksvägen

Att höja hastigheten på Folkparksvägen skulle spara bilisterna 24 sekunder – men leda till ökat buller och sämre trafiksäkerhet för de närboende. Det menar i alla fall en invånare, som vädjar till kommunen att tänka om.

En hastighetsutredning landade på kommunens bord i slutet av november i år. Målet med de föreslagna hastighetsändringarna är att öka trafiksäkerheten och minska antalet svårt skadade och döda i trafiken. Folkparksvägen föreslås få höjd hastighetsgräns, från 50 km/h till 60 km/h.

En hastighetsutredning landade på kommunens bord i slutet av november i år. Målet med de föreslagna hastighetsändringarna är att öka trafiksäkerheten och minska antalet svårt skadade och döda i trafiken. Folkparksvägen föreslås få höjd hastighetsgräns, från 50 km/h till 60 km/h.

Foto: Anna Persdotter

Västervik2022-12-29 06:00

En boende nära Folkparksvägen har reagerat på att hastigheten kan höjas från 50 km/h till 60 km/h

– I hastighetsöversynen tycks man främst ha beaktat framkomlighet, inte buller och andra miljökonsekvenser av negativ karaktär, skriver personen i ett brev till samhällsbyggnadsenheten. Hen skriver också att trafiksäkerheten vid korsningarna längs Folkparksvägen skulle försämras av en höjd hastighetsgräns. 

Enligt brevskrivaren berörs åtminstone 25 småhus och fem stycken flerbostadshus. De närmsta ligger knappt 20 meter från vägen. 

Personen har räknat ut att en hastighetshöjning skulle ge bilisterna en tidsvinst på 24 sekunder, på den två kilometer långa sträckan från Vattentornsvägen via Folkparksvägen till korsningen med Albert Tengers väg.

Personen hänvisar till Trafikverket, vars riktlinjer anger att ombyggnad av vägar inte bör göra så att bullernivån överstiger 55 dB vid närliggande fasader – samtidigt som en hastighetshöjning på Folkparksvägen skulle göra att bullret ökar från 56 dB till 59 dB för de närboende.

Personen vill därför att kommunen analyserar nuvarande bullerstörningar, och att förstahandsvalet för Folkparksvägen borde vara att sänka hastigheten till 40 km/h. 

Som vi tidigare berättat kommer hastighetsöversynen skickas på remiss, och standarden är att sträckor där en höjning föreslås har skilda gång- och cykelbanor som ökar trafiksäkerheten. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!