Upprörs över nytt hastighetsförslag

Västerviksbon Anders Hellström reagerade starkt på beskedet att hastigheten på Norra vägen kan komma att höjas. "Här råder emellanåt rena rama vilda western", menar han.

Faktorer som vägs in när man utreder hastighetsgränser är bland annat om det finns separat gång- och cykelvägar som gör att bilister och oskyddade trafikanter inte behöver samsas om utrymmet.

Faktorer som vägs in när man utreder hastighetsgränser är bland annat om det finns separat gång- och cykelvägar som gör att bilister och oskyddade trafikanter inte behöver samsas om utrymmet.

Foto: Ingrid Johansson Hjortvid

Västervik2022-12-08 06:00

"Ska lagar och regler som inte efterlevs ordentligt skrotas?" Det är Västerviksbon Anders Hellström som ställer den retoriska frågan efter att han läst om förslagen på nya hastigheter runt om i stan.

Själv är han bosatt i yttre Brevik och reagerade med förvåning när han läste om hastighetsutrednings förslag att höja maxfarten på Norra vägen från nuvarande 50 km/h till 60 km/h. 

– Här kör folk vansinnigt fort, och de kör till och med om ibland. Att då höja maxgränsen, i stället för att sänka den, låter orimligt, tycker han.

– Jag skulle gärna vilja veta hur man har tänkt? Det låter ju som att man resonerar som så att "om folk inte rättar sig efter reglerna så skrotar man dem bara". 

Christer Ramström, planerare på Samhällsbyggnadsenheten, svarar att han först och främst vill poängtera att det handlar om ett inventeringsarbete som har utförts och att man nu ska lägga fram ett förslag till hastighetsplan, ett förslag som sedan ska ut på remiss. Och dit har man inte kommit än.

– Vad gäller just Norra vägen, som föreslås bli 60 km/h, är biltrafiken avskild från fotgängare och cyklister. Det finns gång- och cykelvägar här och tunnlar som ska underlätta passager mellan områden på ett säkert sätt på båda sidor av Norra vägen. 

Detta är faktorer som spelar in när man fattar beslut om hastigheter.

– Att många struntar i att hålla skyltad hastighet är svårt för oss som väghållare att förhindra. Det är en övervakningsfråga för Polisen som för övrigt också är ute rätt ofta och gör övervakning i Västervik.  

Kommunpolis Viktor Haglind tar, precis som Christer Ramström, upp detta med separata gång- och cykelvägar – som gör att oskyddade trafikanter inte i så stor utsträckning blandas med bilburna – som en viktig faktor när det ska beslutas om hastighetsbegränsningar.

– Generellt när man höjer maxhastigheten finns förstås en risk att säkerheten försämras. Men jag ser ändå positivt på en hastighetsreglering eftersom det innebär att den genomsnittliga hastigheten i tätorten sänks. Många sträckor får ju sänkt hastighet från 50 till 40 km/h, säger han. 

– De mätningar som genomförts på Norra vägen visar inte några stora avvikelser, poängterar han vidare.

– Men att vi får till oss synpunkter är positivt för då vi kan följa upp. Vi kommer att genomföra kontroller på platsen i närtid för att få en uppfattning om problemet.

Karta: Norra vägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!