Replik till Krister Örnfjäders svar på undertecknads artikel ”Vad fick medborgarna för alla bortslösade skattepengar” från den 13 april.
Västervik har i gångna tider alltid varit en pulserande hamnstad. Västerviks hamn hade egen hamnkapten, jag minns både Grimbrandt och Lindros. Sällan, för att inte säga aldrig, låg hamnen tom på lastande eller lossande fartyg. Det var allt från stora oceangående fartyg som lastade tusentals ton till den kustnära trafiken som bedrevs av små skutor som fick med sig några hundra ton. Även trafiken på Gotland gick till inre hamnen och lade till vid Skeppsbrokajen. Det var en viss skillnad på den tiden mot de 46 anlöpningar som skedde under 2022 enligt Krister Örnfjäder. I dag bedriver inte Västerviks kommun någon hamnverksamhet i egen regi, det är Smålandshamnar AB som äger och bedriver hamnverksamheten i Västervik.
2010 beslutades att farleden in till Västerviks hamn både skulle fördjupas och breddas så att större fartyg kunde komma in till hamnen. Ett projekt som till en början beräknades kosta cirka 40 miljoner. Men slutnotan blev nästan tio miljoner dyrare. Och då kan man ställa nästa fråga, vilket eller vilka av de 46 fartygen skulle inte kunnat ha gått in till Lucernahamnen om farleden fått vara som den var innan muddringen? Förmodligen inget av dem, alla hade tagit sig in ändå.
Det har nu gått 13 år sedan farleden muddrades, men Krister Örnfjäder tycker att det är svårt att säga om satsningen har lyckats. Har Västerviks kommun några intäkter över huvud taget från hamnen på Lucerna?
Så ett stort tack Krister Örnfjäder för att du svarade på min artikel. Men du svarade inte på min fråga! Så jag får avsluta med att ställa den igen: Vad har kommunens skattebetalare fått för alla miljonerna som kastades i havet ute vid Tallskärshålet?