Vi måste bestämma oss för vad vi vill med hamnen

"En hamn är en tillgång men samtliga eventuella investeringar måste naturligtvis vägas mot andra verksamheter", skriver skribenten.

"En hamn är en tillgång men samtliga eventuella investeringar måste naturligtvis vägas mot andra verksamheter", skriver skribenten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Debatt2023-04-19 05:46
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "Vad fick medborgarna för alla bortslösade skattepengar?" den 13 april.

Debattören Jan-Gunnar Johansson har i ovan nämnda artikel skrivit om ett antal projekt som han anser är bortkastade pengar.

Jag tänker här ta upp satsningen som gjordes för att öka tillgängligheten till Västerviks hamn då jag har haft förmånen att representera Västerviks kommun i Smålandshamnars styrelse under den gångna valperioden.

Jag tänker beskriva och bemöta ett antal påståenden som fanns i debattartikeln om just hamnverksamheten. Övriga exempel överlämnar jag till de som kan dessa frågor bättre.

Till att börja med så är det svårt att säga år 2023 hur väl satsningen lyckades som gjordes att bredda och fördjupa inloppet till Västerviks hamn. Helt klart är att det fanns synpunkter och farhågor från de som skulle använda hamnen när det gäller den situation som rådde då. Att man då valde att vidta åtgärder var just för att komma bort från de problem som fanns.

Att påstå att det inte kommer några fartyg till Lucernas hamnanläggning är inte sant. Under 2022 så var det 46 fartygsanlöp som fraktade 163 000 ton gods över Västerviks hamnanläggning. Under tre sommarmånader så hade vi 69 Gotlandsanlöp.

 Skulle det ha kunnat vara mer? Absolut. Men då måste vi alla hjälpas åt för att få fler att välja sjötransporter istället för transporter på land och samtidigt då se Västerviks hamn som ett naturligt alternativ.

När det gäller Gotlandstrafiken så räcker det inte med att Västerviks hamn är den hamn som har kortast resväg till Visby. Trafiken är upphandlad av staten och sker enligt ett tvåhamnsalternativ.

Det innebär att staten subventionerar trafiken över Oskarshamn och Nynäshamn vilket gör att trafiken över Västerviks hamn måste bära sina egna kostnader till 100 procent. När då bland annat drivmedelskostnaderna ökade så har Destination Gotland ansett att med den båt som fanns tillgänglig så kunde de inte bedriva trafiken under 2023. Vi måste naturligtvis på olika sätt se till att den kan återkomma.

Jag vill avsluta med att säga att vi alla måste bestämma oss för om vi tycker att vår hamn ska kunna fortsätta att bedriva sin verksamhet eller inte. Jag anser det och skälen är både miljömässiga, ekonomiska och strategiska. En hamn är en tillgång men samtliga eventuella investeringar måste naturligtvis vägas mot andra verksamheter.