+++++
Nicki Pedersen
Maskinen. Legendaren. Galningen. Det mesta kan hända när Nicki Pedersen ställer sig vid tejpen.
Det enda vi vet: poängen kommer att rulla in.
LÄS MER: Klart: Pedersen fortsätter i Västervik
Nicki Pedersen fyller 42 i år. Han kör som en 32-åring. Och är som en 22-åring i huvudet.
Den här säsongen blir den första sedan 2000 där Nicki inte deltar i GP-serien. Det blir intressant att se hur det påverkar hans leverans i ligorna.
Förvänta er inget annat än att han kommer fortsätta ösa på.
+++
Peter Kildemand
Jag minns när Kildemand slog igenom, vann sin första GP-tävling, blev en popförare och charmade många med sin vilda körstil. Då kände man att det här skulle mycket väl kunnat sluta med en VM-medalj inom några år.
Så har det inte blivit.
Kildemand har nått upp till en bra nivå, utan att lyckas etsa sig fast i den absoluta världseliten. Dansken vill mycket, kanske lite för mycket ibland.
Men tro inget annat än att det här är en skicklig chaufför med en skyhög högstanivå. Viktigt att han håller sig ifrån tyngre skador.
Jack Holder
Lillebror till Chris Holder, ex-världsmästaren. Med tanke på den äldres dalande formkurva, så förefaller det inte som omöjligt att Jack snart är den bättre av dem.
Kanske redan i år.
LÄS MER: Jättetalangen klar för Västervik
Jack gjorde sin första säsong i polska Ekstra Liga förra säsongen. Han klarade av det bra. Det är en viktig erfarenhet som australiern kan ta med sig till när han nu ska göra sitt första år i elitserien som är en nog så utmanande uppgift.
Det här blir högintressant.
Peter Ljung
Magnus Zetterström pratade ofta om att han är som ett fint årgångsvin: blir bara bättre med åren.
Det går att applicera på Peter Ljung också. Sakta men säkert höjer han sig några procent och kan numera axla en roll som heatledare i elitserien på ett bra sätt över en hel säsong.
Det gick inte för fyra-fem år sedan.
Nu är inte Ljung någon Bartosz Zmarzlik eller Patryk Dudek, men Åseda-sonen har en perfekt mix av hunger och erfarenhet. Dessutom betyder han massor för laget med sitt sätt att vara.
Krzysztof Buczkowski
En väldigt "osexig" förare som drar noll extrapublik till matcherna. Är han då värd en trea? Ja. Buczkowski har varit med länge. Man vet vad man får. Polacken gå ut och gasa ifrån Greg Hancock i ett heat, för att sedan ta stryk av Mathias Thörnblom i nästa.
Så är i och för sig många förare i medelklassen. Det är precis där Buczkowski befinner sig.
Att han har relativt stor rutin från de svenska banorna är ett plus.
LÄS MER: Västervik värvar från mästarna
++
Sam Masters
Om Jack Holder känns spännande, så känns Masters...ljummen.
Kring vissa förare känner man att det finns stor utvecklingspotential, men kring Masters känner jag att han har nått sin topp.
Den är inte dålig, men det är heller ingen förare att kasta in när matchen ska avgöras i sista heatet, mot motståndarnas tunga pjäser.
Ljung och Kildemand kan fixa det. Det kan inte Masters även om han kommer att ha sina ljusa stunder.
LÄS MER: Klart med åttonde föraren
Bartosz Smektala
En tvåa bara?
Ja, vi får inte glömma att Smektala går in i blott sin andra säsong i elitserien. Den första var väl godkänd, nu väntar vi spänt på vad den tidigare juniorstjärnan kan ställa till med.
Han kommer att ha suveräna förutsättningar, uppbackning och dessutom stort förtroende från Morgan Andersson.
Och vi vet hur det blir med vissa unga polacker. Det kan gå snabbt uppåt.
Smektala kan avsluta säsongen med ++++.
Mikkel Bech Jensen
Mikkel har hittat harmonin i speedwaytillvaron, men det tidigare stjärnskottet har ännu inte hittat någon jättehög nivå över tid. Dansken får slita hund när han möter riktigt tufft motstånd.
Kunskaperna och talangen finns alltjämt hos Bech Jensen. Och det är en bra lagförare att ha i truppen.
Men han har saker att bevisa i elitserien.
+
Anton Karlsson
Anton Karlsson har redan vunnit heat i elitserien. Bara det är ett stort steg för en svensk som fortfarande är tonåring.
Har vi ännu mer att vänta i år?
Jag hoppas det.
Vi ska dock räkna med att det blir kämpigt. Elitserien är en hänsynslös arena. Men varje poäng som Anton Karlsson tar är ett steg i rätt riktning.
John Lindman
Lindman har haft en stökig karriär hittills. Det är synd, och han har prövats hårt mentalt.
När han får till det, så syns det tydligt att sörmlänningen har mycket speedway i sig.
Han behöver lugn och ro.
Lindman blir en bra huvudkonkurrent till Anton Karlsson om den sista platsen i startsjuan.
Joel Larsson
Joel Larsson storsatsar inte, utan kör mest för att det är roligt.
Det är inget fel med det. Med tanke på hur många unga svenskar som har lagt av de senaste åren skulle sporten må bra av flera Joel Larsson.
Därmed inte sagt att Joel inte ger allt när tejpen går upp. Han viker inte ner sig.
Men elitserien är en tuff nivå för honom.