LÄS MER: Tog maxpoäng - efter semestern
Efter den mindre lyckade premiären för Ljungs del han och mekanikerna en vecka semester från speedway.
Peter åkte inte en meter och mekanikern rörde inte cykeln eftersom de ansåg det inte fanns någon anledning att göra några ändringar på cykeln.
Med facit i hand var det rätt beslut.
Den uppvisningen som Peter bjöd på Avesta arena i tisdags kväll har jag inte fått uppleva många gånger under mina drygt 20 år som speedwayreporter.
Den enda liknande uppvisning jag kan komma på så här snabbt efteråt är Tomasz Gollobs i Vetlanda 2004 när polacken bjöd på härlig körning i ytterspåret i fem heat som resulterade i maximala 15 poäng.
Peter var alltså värre än Gollob eftersom han tog maximala 18 poäng på sex heat.
Prestationen blir inte sämre av att Peter slog helgens GP-vinnare Tai Woffinden inte mindre än tre gånger – på dennes hemmabana.
I tisdags kväll fans inget som kunde stoppa Ljung. Även om han inte var först i väg från start så såg veteranen till att vara först ut på bortre rakan efter smarta förstakurvor.
Sedan kunde Peter hålla undan för jagande Masförare och vid två tillfällen hade han millimetrarna på sin sida vid målgången.
Att en förare tar maximala poäng tillhör inte vanligheterna och sedan göra det på bortaplan är ännu mera imponerande av "Kung Ljung".
Efter insatsen i Avesta kan jag konstatera två saker.
1) Nykomlingen Västervik kommer inte bli någon slagpåse i elitserien. Att bara förlora med sex poäng utan lagets storstjärna Nicki Pedersen är ett styrkebesked. Lagledaren Morgan Andersson sade följande efteråt: "Med Nicki i laget så hade vi vunnit".
Jag kan bara instämma.
2) Ska det bli poäng på bortaplan fungerar det inte med att två förare tar noll poäng. Det blir ohållbart i längden.
Unga polackerna Bartosz Smektala och Oskar Fajfer var riktigt vilse på banan i Avesta. Både var med i starterna, men sedan fanns inte farten utan de blev ifrånåkta.
Ingen av dem hade tidigare kört i Avesta, men efter att båda inlett med två raka nollor så är det viktigt att de lyssnar på lagledningen och lagkamraterna vilka inställningar som gäller istället för att köra sitt eget race. Det fungerar inte i längden om förarna ska försöka hitta egna lösningar.
Ett bra bevis på att det går att vända på en dålig inledning till en bra avslutning var rutinerade Grzegorz Zengota. Han inledde med två gratispoäng på sina tre första heat för att sedan avsluta med att vinna sina två sista heat på ett övertygande sätt.