När VT kikar in i Galleria Västerport i början på veckan är soptunnorna i gallerians gemensamma utrymmen fortfarande igensatta – en åtgärd hyresgästerna där fått ta till då fastighetsägaren Oscar Properties inte betalat för underhåll.
– Det ser ju inte jättetrevligt ut, när det är fasttejpat över sopkorgarna, säger kunden Julia Lifberg.
Väninnan Sofia Kristiansson håller med.
– Nej, det är ju inte trevligt. Förr var de och tömde här varje dag, säger hon.
Men, snart kanske det blir ändring på situationen med de avstängda faciliteterna (toaletterna är låsta, och hissen till parkeringshuset fungerar inte). Nimes Patel, medlem i gallerians företagarförening och ägare av Citybutiken och Cafe 13, säger att man nu fått tillbaka en del av pengarna som Oscar Properties är skyldiga föreningen.
"Ett litet ljus i tunneln har tänds. Vi har fått de fakturerade medlemsavgifterna för det första halvåret 2023 utbetalade till oss, och så har vi fått betalt för visst underhållsmaterial som köpts in av föreningen", skriver Patel i ett mejl till VT.
Patel berättar att man nu väntar på att få tillbaka resten av de pengar som fastighetsägaren är skyldig föreningen.
"Våra samtal med förvaltaren känns hoppfulla, men vid det här laget har vi lärt oss att inte ta ut något i förskott", fortsätter han.
Dessutom berättar Nimes Patel att man inom föreningen nu diskuterar en omorganisering av faktureringen till Oscar Properties, för att ta tillbaka kontrollen över föreningens ekonomi. Han säger också att om fastighetsägaren fortsätter att betala ut det man är skyldig föreningen, så är det "fullt möjligt att hitta en lösning" på problemet med den numera icke-existerande skötseln av gallerians gemensamma utrymmen, så som soptömning.
När VT i förra veckan nådde vd:n för Oscar Properties, Carl Janglin, angående föreningens anklagelser, lade sig det börsnoterade Stockholmsbolaget platt.
"Kritiken är befogad, och grundar sig i att Oscar Properties under året har dragits med svag lönsamhet och påföljande dålig likviditet. Detta har i enstaka fall resulterat i att vi inte kunnat vara så god hyresvärd som vi önskar", skrev han då i ett mejl.
Carl Janglin meddelade även att man omgående försöker hitta en lösning på problemet med underhåll av gallerian.