Det senaste året har Företagarföreningen Västerport, med Nimes Patel i spetsen, fungerat som en typ av fastighetsskötare för gallerian. Patel, som driver Citybutiken och Cafe 13 i gallerian, berättar att han till slut tappat tålamodet för en fastighetsägare som inte tar sitt ansvar, och som inte betalar ut pengar man är skyldig föreningen.
Det är nämligen så att en del som ingår i varje hyresgästs månadshyra ska gå tillbaka till företagarföreningen. Det är dessa pengar som föreningen inte fått in. Dessutom ingår drift och underhåll av gallerians gemensamma utrymmen i hyran.
Oscar Properties, ett börsnoterat fastighetsföretag från Stockholm, är de som äger gallerian.
– Oscar Properties började släpa med utbetalningarna. Förra året slutade de betala, och problemet blev akut. I december 2022 slutade även all underhållsservice. Ingen var här och tömde soporna eller städade på två månader, när julhandeln var i full gång. Då tog företagarföreningen på sig att sköta underhållsbitarna, något vi sedan fakturerade Oscar Properties för. Det här är inte sådant som föreningens pengar ska gå till. Vi har annat att göra, andra problem att hantera. Underhåll ska inte ligga på oss att ha hand om, berättar Nimes Patel vidare.
– I mars i år betalade de ifatt för 2022. Vi fick igång servicetjänsterna, och tänkte att "nu kanske det blir ordning på det här". Jag kommunicerade med förvaltningschefen, och erbjöd hjälp från oss i föreningen. Vi har försökt diskutera billigare lösningar. Men vi fick aldrig något svar.
Det har nu hunnit bli oktober. Företagarföreningen har inte fått betalt av Oscar Properties för någon av månaderna år 2023, trots att de fortsatt betala sina hyresavgifter enligt avtal.
– Sedan april har det heller inte varit någon städfirma eller vaktmästare i huset. Vi har sprungit och fixat det vi kan i hopp om att det inte ska märkas av kunderna. Jag har betalat med pengar från mitt bolag för städmaterial, och lagt ner många timmars arbete på det här, säger Nimes Patel.
Han berättar att rulltrapporna i gallerian har stått still i perioder, och att hissen till parkeringshuset som ligger i anslutning till gallerian inte fungerar.
Nimes och föreningen gav fastighetsägaren till slutet av september att betala, men inga pengar har kommit in. Därför fattade Nimes beslutet att från och med måndag sätta igen gallerians soptunnor, ta bort sittplatser och stänga av toaletterna.
– Jag kommer inte att lyfta ett finger nu. Jag har fått nog, säger han.
Han oroar sig för framtiden.
– Vi får inte veta någonting om vad som kommer att hända. Vi vet inte vad som ska hända med pengarna. Alla hyresgäster går och väntar. Om folk inte kan vistas i gallerian längre tappar vi såklart kunder.
I värsta fall ser Nimes att hans kunder uteslutande får komma in genom den separata entré han har till sin butik från Bredgatan. Men egna entréer är det inte alla butiker i gallerian som har.
– Jag har inte velat prata om det här tidigare, utav lojalitet mot hyresvärden. Jag vill inte skylla på någon. Men det här är så jäkla dåligt, säger han och avslutar:
– Vi i Västerports företagarförening ser fram emot att få slut på eländet, men hoppas under tiden på att våra besökare har förståelse för situationen vi befinner oss i.