De nya laddstationerna finns vid Läroverksplan, Reginelundspiren och VO-torpet, med fyra laddare på varje plats, som är i full drift från vecka 26 för Västerviksbor och besökare.
– Det blev lite snärjigt att hinna klart med anslutningen i tid eftersom elfrågan är ansträngd nu. Hade de inte varit klara den 30 juni hade vi missat bidraget från Klimatklivet, pustar Andreas Throzell, projektledare på VME.
Med en maximal laddeffekt på 150 kilowatt är det de starkaste för personbilar som VME hittills upprättat. En genomsnittlig elbil laddas på cirka 20 minuter.
– Ett lyft för bilägarna. 20 minuter är ju hanterbart, säger Andreas Throzell.
VME står för 30 procent av totalkostnaden, cirka 1,5 miljoner kronor.
Den gröna satsningen blev möjlig genom fyra olika bidrag via Klimatklivet och Energimyndigheten.
Som vi kunde berätta tidigare i vintras byggs det för de tunga fordonen byggs dessutom en ny laddstation vid så kallade Bråten, en yta på Ljungheden bakom Blomsterlandet, nära till E22. Den ska vara klar senast den 30 september 2025.
– Vi fick lite bekymmer där på grund av växten parkslide som gjorde att vi justera planen inom området, men det löste sig, berättar Andreas Throzell.
Även där med fyra laddpunkter, med maximal laddningseffekt på 350 kilowatt.
– Där har vi lite bättre med tid för att hinna få det klart i tid, säger Andreas Throzell.