Laddstationen ska byggas på deponiområdet bakom fastigheten där bland andra Blomsterlandet huserar. Fyra fordon kommer kunna ladda samtidigt.
Det återstår dock en del jobb innan man kan sätta spaden i marken på allvar, då marken ännu inte är förberedd för den här typen av anläggning.
– Men vi har en färdigställandetid fram till sista september 2025, så det är gott om tid, säger Andreas Throzell, projektledare på Västervik miljö och energi.
Kommer även vanliga personbilar kunna laddas på laddstationen?
– Alla fordon kan laddas där, om det inte inskränker på dess huvudsyfte, det vill säga tung trafik. Men den är avsedd för högre effekter, så det går mycket fortare. Det blir som en väldigt snabb snabbladdare, säger Andreas Throzell.
Kraftfulla snabbladdare för personbilar idag har effekter kring 150 kW. Den här laddarens kapacitet ligger på 350 kW. Men det betyder inte att det per automatik går två-tre gånger så fort att ladda. Det beror på bilens kapacitet, alltså vad bilen klarar av att ta emot.
Kommer det kosta mer att ladda här?
– Nej.
Hur efterfrågan från de tunga fordonen ser ut idag är svårt att sia om, men enligt Andreas Throzell skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart att göra en sådan här investering utan att få bidrag för det. Västervik miljö- och energi har sökt och fått beviljat ett bidrag på drygt 5,2 miljoner från Energimyndigheten för att genomföra projektet.
– Det handlar om en utbyggnad av infrastrukturen.