Den förlängda landningsbanan på Västerviks flygplats var en het potatis för några år sedan, när det bland annat framkom att ambulansflyg inte skulle kunna landa på banan – något som var ett av de viktigaste syftena med utbyggnaden. En förlängning blev det trots allt, med 399 meter, men kommunen glömde att ansöka om tillstånd från Transportstyrelsen.
Nu har man ansökt om tillstånd i efter hand och fått okej.
– Det har gått lite fort, och man har inte följt regelboken om i vilken ordning som saker ska göras, säger Daniel Niklasson, samhällsbyggnadschef.
Godkännandet av landningsbanan gäller under vissa villkor – kommunen måste lösa frågan om de träd som fram tills nu gjort att man inte kunnat använda den nya delen av banan.
Träden behöver avverkas för att det ska vara säkert att landa där, men det är inte kommunen som äger marken. Markägaren och kommunen har inte kommit överens, och frågan ska därför avgöras i en så kallad lantmäteriförrättning. I en sådan kan kommunen ansöka om att begära intrång i en fastighet, för att till exempel begränsa hur höga vissa träd får vara.
Enligt Daniel Niklasson är beslutet från Transportstyrelsen ett nödvändigt steg inför den fortsatta processen för att till exempel möjliggöra för ambulansflyg i framtiden. I dag används flygplatsen av flygklubben och för beställnings- och charterflyg, samt försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).