Det handlar om den omdiskuterade förlängningen av landningsbanan, som varit en het potatis i politiken under flera år. Beslutet att förlänga banan tog tillslut av ett oenigt kommunfullmäktige, det var nästan exakt ett år sedan.
Det är samhällsbyggnadsenheten som fått uppdraget. Chefen för samhällsbyggnadsenheten Bruno Nilsson berättar att arbetet snart ska vara igång.
– De förbereder sig nu så vitt jag förstår, vi har fått indikationer på att arbetet ska vara igång i början av maj, säger han.
Bana ska bli nästan 1 200 meter lång efter förlängningen. Men bara nästan.
– Den blir 1 199 meter för att vara exakt. Om man bygger över 1 200 meter så faller flygplatsen under ett helt annat regelverk. Det är en tillståndsfråga. Man måste ha en helt annan säkerhet, i klass med Bromma, om man bygger längre, säger Bruno Nilsson.
Huvudargumentet som föranledde beslutet var också att höja säkerheten, och att möjliggöra för ambulansflyg, med flygplan.
– Det är det uppdraget vi fått, och därför vi nu förlänger, säger Bruno Nilsson.
Ralph Löfberg är chef på Västerviks flygplats. Han säger att de flesta maskinerna kommer att komma på plats på måndag. Då börjar arbetet, som inte ska påverka verksamheten särskilt mycket.
– Flygplatsen kommer att fungera i stort sett normalt ändå, undantaget ett par dagar då man ansluter till den gamla banan.
Han ser fram emot förlängningen.
– Det är rätt fantastiskt egentligen, att man väljer att satsa här, när många mindre platser lägger ner.