Då räknar de med byggstart för nya E22

Planen är att bygget av den nya förbifarten på E22 förbi Söderköping ska starta sommaren 2026. "Då är det nog spaden i jorden. Det är osannolikt att vi ska köra fast på grund av hasselsnoken", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

Minst 71,8 miljoner kronor måste Söderköpings kommun betala för projekt Förbifarten. "Vi kommer att behöva låna men jag kan inte svara på hur mycket i dagsläget", säger kommunalråd Martin Sjölander (M). Tillkommer gör kostnaderna för hasselsnoken.

Minst 71,8 miljoner kronor måste Söderköpings kommun betala för projekt Förbifarten. "Vi kommer att behöva låna men jag kan inte svara på hur mycket i dagsläget", säger kommunalråd Martin Sjölander (M). Tillkommer gör kostnaderna för hasselsnoken.

Foto: Niclas Sandberg

Västervik2024-09-22 18:00

Den nya förbifarten runt Söderköping har planerats och diskuterats i årtionden. En östgötsk följetong som också följts med nyfiket intresse av Västerviksbor.

Så sent som i våras uttryckte Harald Hjalmarsson sin frustration över den till synes evighetslånga process det verkar vara från tanke till verklighet.

– Men en förbifart skulle vi öka konkurrenskraften för alla de företag som finns utmed E22:an. Det är så avgörande. Det handlar om tusentals nya jobb enligt en utredning som sydsvenska och östsvenska Handelskammaren har gjort, sa han då.

Huvudorsaken är att möjligheterna till arbetspendling skulle förbättras. Harald Hjalmarsson pekade också på att det vore bra för godstrafiken. 

– Men i första hand är det för kompetensen. Det är vår största utmaning just nu. Med en förbifart skulle man kunna pendla i mycket större utsträckning. Just nu funkar det hyfsat bra med E22:an i övrigt, men man vågar inte ta risken att bli stående en timme i Söderköping, sa han vidare.

Förra året fick projektet inte byggstart av regeringen men i år hoppas ansvariga på Trafikverket att det ska ske. Finansieringen är klar och staten går in med ungefär 2,2 miljarder kronor.

– Så länge pengarna finns kvar på vårt konto på Trafikverket så anser vi att finansieringen är klar. Det känner vi oss trygga med, men sedan måste en hel del andra saker falla på plats innan det byggande som syns för allmänheten kan börja, säger Andreas Eklund på Trafikverket nu.

undefined
"Jag förstår att människor kan känna sig frustrerade men det händer mycket mer än att vi bara flyttar på papper. Nu är vi snart vid byggstart", säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.

Hur mycket Söderköpings kommun ska betala för projektet är fortfarande oklart. Då första avtalet skrevs 2016 handlade det om 30 miljoner kronor. Men nu har de flesta kostnader ökat och kommunens del ska räknas upp.

Dessutom ska kommunen stå för kostnaderna då det gäller hasselsnoken. För ett tag sedan planerades snokodukter där ormarna skulle kunna ta sig till nya vinterboningsplatser som skulle byggas på andra sidan gamla riksvägen.

– Då handlade det om två sargar som skulle byggas vid bergen men det handlar om stora kostnader, flera miljoner.  Vi har ifrågasatt om kostnaderna är rimliga. Nu diskuterar vi med länsstyrelsen om alternativa lösningar som kan genomföras men som är billigare. Men vi måste göra åtgärder för ormarna, säger Anders Schlyter, enhetschef på projektenheten på Söderköpings kommun.

undefined
Sommaren 2026 är förhoppningen att bygget av förbifarten ska starta. Trafikverket hoppas på byggstartsbesked i år.

Trafikverket har för andra gången påbörjat upphandlingar av entreprenörer. Upphandlingarna som redan gjorts fick avbrytas då det inte blev klart med kommunen så att de kunde söka om byggstartsbesked förra året. Nu är första delen av den nya upphandlingen klar.

– Vi är mycket nöjda. Nu kan vi komma vidare. Det blir fyra entreprenörer som får besked i september om att de går vidare och kan lämna in anbud framöver, säger Andreas Eklund.

Till nästa sommar 2025 vill man ha fått klart med entreprenörer. 

undefined
Förhoppningen är att bygget av den nya förbifarten förbi Söderköping ska börja sommaren 2026. "Då är det nog spaden i jorden. Det är osannolikt att vi ska köra fast på grund av hasselsnoken", säger projektledare Andreas Eklund på Trafikverket.

– Vi ska hitta de bästa leverantörerna för oss. De kommer att ha en gemensam organisation, tidsplan, budget men också riskhantering. Det är ett sätt att handla upp en komplett entreprenad, säger Andreas Eklund.

Även om åren har gått så menar Andreas Eklund att mycket har skett i projektet även om det inte syns för allmänheten.

– Jag förstår att människor kan känna sig frustrerade men det händer mycket mer än att vi bara flyttar på papper. Vi vill också komma ut och jobba på riktigt men innan dess måste många beslut och planer vara klara. Men mycket har hänt och nu är vi snart vid byggstart, säger han.

För Söderköpings kommun beräknas kostnaderna bli minst 71,8 miljoner kronor. I avtalet med Trafikverket uppgår kommunens kostnader till cirka 37,4 miljoner kronor, vilket är för anslutningsvägar exempelvis gamla riksvägen vid Slussporten där akvedukten planeras. Dessutom tillkommer 33 miljoner för flytt av vatten- och avloppsledningar samt 1,4 miljoner för utrustning vid hållplatser.

Utöver detta tillkommer alla kostnader för hasselsnoken, som man ännu inte vet.

undefined
Minst 71,8 miljoner kronor måste Söderköpings kommun betala för projekt Förbifarten. "Vi kommer att behöva låna men jag kan inte svara på hur mycket i dagsläget", säger kommunalråd Martin Sjölander (M). Tillkommer gör kostnaderna för hasselsnoken.

Har kommunen de pengarna eller måste ni låna?

– Det kommer att tas från investeringsbudgeten, en blandning av lån och självfinansiering, säger kommunalråd Martin Sjölander (M).

Hur mycket pengar har kommunen att sätta in i projektet?

– Vi vill ha ett bättre resultat nästa år och med hjälp av de pengarna ska vi öka självfinansieringen.

Hur mycket av de 71,8 miljonerna måste kommunen låna?

– Vi kommer att behöva låna men jag kan inte svara på hur mycket i dagsläget.

Karta: E22
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!