Beslutet om förbifart Söderköping dröjer

Regeringens beslut om förbifart Söderköping dröjer. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) är öppet kritisk till regeringen – och menar att förseningarna hämmar tillväxten i vår region.

Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd, är kritisk till att regeringen fortfarande inte fattat något beslut om byggstart för förbifart Söderköping.

Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd, är kritisk till att regeringen fortfarande inte fattat något beslut om byggstart för förbifart Söderköping.

Foto: Caroline Petersson

Västervik2024-04-23 04:00

Nyheten i korthet

  • Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd i Västervik, är kritisk till förseningen av förbifarten vid Söderköping och menar att den hämmar regionens tillväxt.
  • Hjalmarsson menar att en förbifart skulle öka konkurrenskraften för företag längs E22 och förbättra möjligheterna för arbetspendling, vilket skulle skapa tusentals nya jobb.

Under många år har frågan om en förbifart Söderköping stötts, blötts och utretts. Och försenats, flera gånger om. Nu är finansieringen klar, och även en vägplan – det som återstår är ett byggstartsbeslut från regeringen. I oktober stod det klart att bygget inte startar under 2024, utan tidigast under 2025. 

Men fortfarande, snart halvvägs in i 2024, har inte ens något byggstartsbeslut fattats. 

undefined
Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd, är kritisk till att regeringen fortfarande inte fattat något beslut om byggstart för förbifart Söderköping.

Harald Hjalmarsson (M), kommunalråd, är både förvånad och besviken. 

En förbifart skulle korta restiden på E22:an upp till Norrköping, något som skulle gynna Västervik och de övriga kommunerna söder om Söderköping. Just nu är Söderköping en "flaskhals", framför allt under broöppningarna där det sommartid kan bli timslånga köer.

– Men en förbifart skulle vi öka konkurrenskraften för alla de företag som finns utmed E22:an. Det är så avgörande. Det handlar om tusentals nya jobb enligt en utredning som sydsvenska och östsvenska Handelskammaren har gjort. 

Huvudorsaken är att möjligheterna till arbetspendling skulle förbättras. Harald Hjalmarsson pekar också på att det vore bra för godstrafiken. 

– Men i första hand är det för kompetensen. Det är vår största utmaning just nu. Med en förbifart skulle man kunna pendla i mycket större utsträckning. Just nu funkar det hyfsat bra med E22:an i övrigt, men man vågar inte ta risken att bli stående en timme i Söderköping.

undefined
De ökända bilköerna genom Söderköping ska förhoppningsvis försvinna när Förbifart Söderköping finns på plats.

 Har du fått veta något om varför regeringen tvekar? 

– Man säger att man måste se över hela budgeten för investeringen i infrastruktur, och då vill man prioritera underhåll. Och det är ju bra, men man har lagt så mycket resurser på den här vägplanen, och gjort gedigna utredningar. Det blir inte billigare att skjuta på projektet, och vägplanen riskerar att bli inaktuell. Men framför allt hämmar vi tillväxten.  

– Jag trodde att nu får vi en äntligen en regering som fattar beslut, men nej, det verkar otroligt svårt när man kommer ner i sydöstra Sverige att få till besluten. 

Du är kritisk till regeringen, och det egna partiet? 

– Ja, det är jag. Jag tycker att underhåll är viktigt, men det här projektet är också viktigt, för både miljön och tillväxten. Det handlar om tusentals jobb. 

Tror du det finns en risk att projektet inte blir av? 

– Ja det finns det ju, det är jag tyvärr säker på. Vi hör dagligen om vägar som rasar sönder och järnvägar som ligger nere, det är jättestora behov. Jag är rädd att det här återigen ska stryka på foten i konkurrens med andra behov, inte minst med det man gör i norra Sverige. Och då står vi där med inaktuella planer. Framför allt skjuter vi på tillväxten, som så väl behövs. 

undefined
Andreas Eklund är projektledare på Trafikverket för förbifart Söderköping. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket, berättar att regeringen inte heller begärt in det underlag som krävs för att det beslutet ska kunna fattas.  

– Det vi gör just nu i projektet är att vi ska börja upphandla en entreprenör. Men innan vi trycker på den knappen vill vi känna oss trygga med byggstartsbeslutet från regeringen. 

När förväntar ni er att det beslutet ska komma? 

– Det är ju en klurig fråga, det ligger inte hos oss i projektet och inte ens hos oss på Trafikverket, utan hos regeringen. Vi ska skapa förutsättningar så att de kan ta beslutet under 2024. Men exakt när regeringen tar beslutet under året, det kan variera lite. 

Andreas Eklund känner sig dock trygg med att projektet kommer att bli av, förr eller senare.  

– Vi har ju pengar för att bygga hela förbifarten, och nu planerar vi för att beslutet kommer 2024. Det är bara en tidsfråga. Det är min bedömning i alla fall. 

Vissa arbeten har redan påbörjats, i väntan på byggstartsbeslutet, däribland viss markgeologi.

– Vi har börjat riva ett par hus som vi löst in och hållit på med förberedande arbete. Nu jobbar vi för att skriva kontrakt med en entreprenör under 2025, säger Andreas Eklund.

Hur är det att jobba med ett projekt som försenas igen och igen? 

– De här stora projekten kostar ju mycket pengar, och det görs avvägningar mellan olika projekt och olika intressen. Det finns ju inte hur mycket pengar som helst, vi har skola, vård och omsorg som vägs mot investeringar i infrastrukturen. Men vi har sett fram emot att bygga länge, och gör det fortfarande. Det kommer bli bra, när vi väl börjar bygga. 

undefined
Ur gestaltningsprogrammet i vägplanen för E22 Förbifart Söderköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!