Verklig kundkännedom viktigare än digital

Skribenten är förundrad över hur det kan vara möjligt att en digital låneansökan kan beviljas utan att låntagaren fått skriva på ett avtal.

Skribenten är förundrad över hur det kan vara möjligt att en digital låneansökan kan beviljas utan att låntagaren fått skriva på ett avtal.

Foto: Christer Andersson

Insändare2022-05-18 06:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående artikeln "Sofia fick sin identitet kapad och sina pengar stulna" i VT den 10 maj.

Är det verkligen sant, att en digital låneansökan, som i Sofias fall, kan leda till godkännande och utbetalning UTAN att gäldenären fått ett avtal att skriva på, med bevittning? Rimligen bör ett meddelande om kreditprövning ha sänts innan.

Tjustbanken har gång på gång varnat för bedrägerier och den har ju skaffat ”kundkännedom” med de blanketter vi tvingats fylla i. Min fru nekade att svara på detta, då hon inte var kund i banken annat än med ett huslån gemensamt med mig och ett gemensamt konto för fastighetens utgifter. Alla fonder och inkomster är i annan bank, som inte tillnärmelsevis ställt sådana frågor. Detta ledde till en avstängning av kontot, tills hon besökte banken med legitimation.

Digitaliseringen har gått för långt när sådant ersätter en verklig kundkännedom.

Beträffande in- och utbetalningar har ju banker all möjlighet att övervaka.