Sedan 2010 har skolorna i Lofta, Blankaholm, Totebo, Almvik, Ukna och Odensvi samt högstadiet i Överum lagts ned. 2012 var även Loftahammars och Blackstads skola nära att läggas ned. Nu är de och flera andra skolor hotade igen. Fler skolor behöver inte försvinna från landsbygden!
Jag gick själv hela mellanstadiet i Loftahammars skola med fina förutsättningar och bra lärare. Sedan blev det båt, taxi och buss in till högstadiet i Gamleby och tillbaka varje dag. Det tog en timma och 20 minuter enkel väg (varav båtresan sex minuter). Det gjorde att jag alltid var väldigt trött när jag kom till skolan, under skoldagen och när jag kom hem. Om jag behövt göra samma resa som 6-12-åring hade jag inte klarat av en hel dag i skolan, oavsett hur mycket aktivitet och rast jag hade fått. Orken och koncentrationen hade inte funnits där och det hade inte funnits på kartan att jag dessutom skulle orka läsa läxa eller till prov efter skolan. Jag håller med om det som Föräldraföreningen i Loftahammar skrev i en debattartikel redan i februari i år – det blir oansvarigt långt till en annan skola för låg- och mellanstadieeleverna.
Loftahammar är ett vackert samhälle med stor potential. Ta inte ifrån Loftahammarsbarnen möjligheten att få lära i en lugn och pedagogisk miljö, utan flera timmars resväg varje dag! Det är inte bara barnen i Loftahammars inre samhälle som påverkas, utan också många barn med längre resväg runtom. Barnen i Loftahammars skola har goda möjligheter att lära sig med mindre klasser i en lugn miljö. Att stänga ner skolan skulle betyda att det på något annat ställe blir större eller fler klasser, vilket kan leda till att barnen får svårare att lära sig på lektionerna eller känner sig otrygga i skolmiljön. Efter en lång resa varje morgon blir barn trötta och då irriterade. Alla föräldrar, och troligen lärare, vet hur trötta och irriterade barn uppför sig. De orkar inte lyssna och blir på dåligt humör, vilket påverkar både inlärningsförmåga och socialt samspel.
BUN:s ordförande Andreas Billtorp säger att effektiviseringar som inte är gynnsamma inte ska genomföras och att gynnsamt innebär att det är det för barns och elevers bästa. Hur är orimligt långa skolresor och skoldagar gynnsamma, ens i klassrummet? Billtorp menar också att det inte handlar om ekonomi utan om kvalitet. Att uppnå bra resultat går alldeles utmärkt även i små och blandade klasser, det kan jag intyga. Något jag också kan intyga är att långa skolskjutsar inte bidrar till kvalitet.
Varför handlar förslagen om omfattande nedläggningar av skolor främst på landsbygden? Det påverkar så klart barn och familjer även om skolor läggs ned i Västerviks tätort, men upp till 15 minuter längre cykelväg är inte att jämföra med den resa barn på landsbygden behöver göra om byskolorna läggs ned. Barnfamiljer i stan behöver sannolikt inte ens överväga att flytta om det blir förändringar där, barnfamiljer på landsbygden behöver däremot troligen flytta om barnens resa blir alltför lång. De negativa följderna blir helt enkelt mycket större på landsbygden. Samhället är på väg åt fel håll. Istället för att satsa mer på de mindre, välfungerande samhällena tvingas allt fler att flytta in till de stora, redan överbefolkade städerna för en fungerande eller lättare vardag.