Sluta blaja bort lektionstimmarna i slutet på terminen

Signaturen "Fortfarande upprörd mamma", är lika kritisk nu, som hon var inför jullovet. "Först blaja bort en hel skolvecka i slutet av terminen med knackpoker och filmvisning – sedan tillbaka i skolbänken för geometri och oregelbundna verb redan dagen efter?!"

Insändarskribenten ställer sig frågande till hur sista tiden av terminerna nyttjas på högstadiet. "Det verkar inte finnas någon som helst ambition av lärarkåren att fylla dessa lektionstimmar med meningsfullt innehåll."

Insändarskribenten ställer sig frågande till hur sista tiden av terminerna nyttjas på högstadiet. "Det verkar inte finnas någon som helst ambition av lärarkåren att fylla dessa lektionstimmar med meningsfullt innehåll."

Foto: Jessica Gow/Thomas Brun, TT-bild

Insändare2023-06-09 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hallå,

"Upprörda mamman" här igen. Minns ni mig från höstterminens slut? Mamman som klagade på filmvisning av Die Hard, kortspel och musikquiz sista veckan innan jullovet?  Nu är det dags igen. 

Den blomstertid har kommit och flitens lampa har slocknat. Nu är det återigen Youtubeklipp, festliga quiz, allmänt mys och knackpoker på schemat. Det är ju trots allt ”bara” ett tjugotal lektionstimmar kvar, när detta skrivs, tills kidsen har pluggat färdigt. Och det verkar inte finnas någon som helst ambition av lärarkåren att fylla dessa lektionstimmar med meningsfullt innehåll. 

På frågan om vad en av mina telningar gjort under dagen tidigare denna vecka blev svaret:

”På slöjden hade vi inget att göra, så vi spelade fyrmanswhist.” 

”Men… vad gjorde läraren då när ni spelade kort?”

”En fruktskål.” 

Hoppla.

undefined
"Den blomstertid har kommit och flitens lampa har slocknat. Nu är det återigen Youtubeklipp, festliga quiz, allmänt mys och knackpoker på schemat", skriver signaturen "Fortfarande upprörd mamma".

Resten av dagarna hittills har enligt uppgift bestått av en hel del filmvisning, titta på final i en idrottsturnering och ”sluta tidigt”. Man kan ju tycka, som en hel del som kommenterade på Facebook efter min förra insändare, att det är bra för barnen att ”chillaxa” (relaxa/chilla) sista veckan innan sommarlov och jullov. Att det inget gör, att varken lärare eller elever inget gör. Jag utmålades i dessa kommentarer nästintill som en barnaplågare, som ville pina barnen med något så fasansväckande som lektioner. En avbild av Stig Järrels tyranniska despot Caligula i Hets. 

Men då ska man ha klart för sig att en hel del elever inte alls har pluggat färdigt när skolklockan ringer ut för sommarlov. För redan dagen efter är de som inte nått målen tillbaka i sommarskola

Och här ställer det till det i skallen min: Först blaja bort en hel skolvecka i slutet av terminen med knackpoker och filmvisning – sedan tillbaka i skolbänken för geometri och oregelbundna verb redan dagen efter?! 

Ponera att samma sak sker inför varje jullov och sommarlov i tre års tid. En hel vecka innan lovet blajas bort. En vecka varje termin, à sex terminer på högstadiet.

Jag är ingen mattelärare men nog kan jag räkna ut en sak: att det är här ett vederstyggligt slöseri med tid.