Respektera barnens tid i skolan – även före jul

”Vad har ni gjort i skolan idag då?” Jag ställer samma fråga, varje dag, vid middagsbordet. Men såhär i slutet av terminen får svaren från barnen mig att häpna. ”Algebra”, ”franska revolutionen” och ”novellskrivande” har bytts ut mot film, kortspel och musik-quiz. Och så ännu mer film.

Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter på schemat", beskriver insändarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de två sista veckorna på bästa sätt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"

Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter på schemat", beskriver insändarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de två sista veckorna på bästa sätt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2022-12-21 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hela terminen hukar ungarna under högar av läxor och uppgifter. Fysikprov och mattediagnoser. Noveller på sjuttioelva sidor i svenskan och invecklade resonemang om amerikanska revolutionens betydelse i historia. 

Men så händer något märkligt. I takt med att lussebullar och glöggmingel ökar i kvot så minskar den kvalificerade lektionstiden. Istället för undervisning ligger nu plötsligt totalt meningslösa aktiviteter på schemat. Pedagogerna verkar vara handelsresande i quiz och man tittar på filmer i helklass för att få tiden att gå, ja, till och med Youtubeklipp hela lektioner.

Och visst kan jag förstå hållningen att Mr Beans roligaste sketcher tillhör allmänbildning, men just den kunskapen ska väl ändå ligga på oss föräldrar och inte på universitetsutbildade pedagoger? 

undefined
Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter på schemat", beskriver insändarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de två sista veckorna på bästa sätt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"

Och det här är alltså inte ens de planerat schemabrytande aktiviteterna jag pratar om -- utan de lektioner som ska vara ”riktiga lektioner”.

För förutom att man alltså gör musikquiz på SO:n, spelar Svälta räv på matten och tittar på Die Hard på engelskan de sista två veckorna på terminen, så tillkommer en hel hoper med aktiviteter som att titta på niornas fotbollbollsmatch mot lärarkåren, julmys med klassen en hel dag och så förstås avslutningsshow i aulan. 

Vad är då anledningen till det här? 

Jo, som det verkar är det ”ingen idé att börja på något nytt” och ”betygen är redan satta”. En hållning jag har svårt att förstå eftersom pressen är så pass hård övriga skoldagar på terminen? Varför nyttjar ni inte de två sista veckorna på bästa sätt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel? 

undefined
Slött och slappt i skolan de sista veckorna av terminen, tycker signaturen "Upprörd mamma". "I takt med att lussebullar och glöggmingel ökar i kvot så minskar den kvalificerade lektionstiden. Istället för undervisning ligger nu plötsligt totalt meningslösa aktiviteter på schemat. Pedagogerna verkar vara handelsresande i quiz och man tittar på filmer i helklass för att få tiden att gå, ja, till och med Youtubeklipp hela lektioner."

Är det av ren och skär lättja som ni visar film för eleverna? För att själva kunna sitta längst ner i klassrummet och nicka till medan John Mc Clane gör ratatatataatata mot tyska terrorister i Die hard? 

Nä, här verkar hela lärarkåren ha drabbats av den envisa parasiten latmasken. Det här duger helt enkelt inte. Sadla om till biografmaskinister om ni är så hängivna cineaster och respektera barnens tid i skolan – hela terminen.