Ni saboterar för en av kommunens största ideella föreningar

Smalspåret Västervik. Tjustbygdens järnvägsförening. Anders Henriksson, Mikael Lövstedt, Bo Löwenberg. De två senare har skrivit insändaren.

Smalspåret Västervik. Tjustbygdens järnvägsförening. Anders Henriksson, Mikael Lövstedt, Bo Löwenberg. De två senare har skrivit insändaren.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Insändare2024-10-04 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidigare i VT presenterade Lennart Brewitz och Torgny Kindh ett förslag på en ny södra infart som skulle innebära att smalspårsjärnvägen får slutstation i Jenny. Tjustbygdens Järnvägsförening med närmare 1 000 medlemmar, som driver trafiken, och Förvaltnings AB Smålandsbanan, som äger den byggnadsminnesförklarade järnvägen samt verkstadsområdet i Västervik konstaterar att förslaget innebär stora konsekvenser för verksamheten som bedrivs. Vi vill vara tydliga med att vi på intet sätt tar ställning för om en södra infart ska byggas eller inte, det är en fråga där vi inte har någon åsikt. 

Idag bedrivs trafik för allmänheten på smalspåret över 100 trafikdagar om året. Sommartid enligt tidtabell och övriga året trafik till olika evenemang och för bokade grupper. Resandet nosar på närmare 20 000 resor per år vilket är i samma storleksordning som skärgårdstrafiken i Västervik. Det väsentliga är att merparten av våra resenärer har Västervik som mål eller utgångspunkt för sin resa. Brewitz och Kindh verkar leva i en föreställning att merparten av våra resenärer tar bilen till stationen för en tur med tåget. I själva verket transporterar vi under sommarveckorna varje dag närmare 100 personer som tillbringar en dag i Västervik centrum där de besöker restauranger, butiker och andra besöksmål. I andra riktningen åker besökare till besöksmål utmed linjen till Hultsfred för olika upplevelser. Den minnesgoda läsaren kommer säkert ihåg att dåvarande Vägverket i mitten av 1990-talet byggde nuvarande E22 över järnvägen vilket gjorde att trafik till och från Västervik omöjliggjordes. Facit på detta blev att det var ytterst nära att verksamheten dog sotdöden. Resandet minimerades och intäkterna sjönk drastiskt när möjligheterna att nå målpunkten Västervik uteblev.

En ytterligare förutsättning för att driva verksamheten är att det finns tillgång till verkstadslokaler och möjligheter att ställa upp fordon inomhus. I Västervik äger vi bangårdsområdet med specialanpassade lokaler för just detta. Det är inte en enkel maskinhall som ska ersättas utan en betydligt mer avancerad anläggning. När detta skrivs investeras dessutom miljonbelopp i en ny vagnhall i Västervik.

Vi frågar oss om debattörerna har förstått omfattningen av vår verksamhet och de konsekvenser som förslaget skulle innebära för oss, men även för andra aktörer inom turism- och besöksnäringen. Att på detta sätt medvetet sabotera för en av kommunens största ideella föreningar och ett byggnadsminnesförklarat besöksmål som pekats ut som ett av landets viktigaste industriminnen är märkligt och förefaller ogenomtänkt. Det bör rimligen både gå att bygga en södra infart och köra smalspårståg till och från Västervik utan konflikter. 

Mikael Lövstedt, ordförande Tjustbygdens Järnvägsförening

Bo Löwenberg, styrelseordförande Förvaltnings AB Smålandsbanan