Tror vi verkligen på löftena om Tjustbanan?

Svar på debattartikeln "Regional utveckling – inte avveckling".

Tjustbanan och väg 35 är två viktiga kommunikationsleder, som båda är i dåligt skick. Men skribenten vågar inte lita på att det ska bli bättre, trots fina ord i Trafikverkets rapport.

Tjustbanan och väg 35 är två viktiga kommunikationsleder, som båda är i dåligt skick. Men skribenten vågar inte lita på att det ska bli bättre, trots fina ord i Trafikverkets rapport.

Foto: Marie Kerrolf

Debatt2024-06-13 16:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I VT den 7 juni 2024 skriver Socialdemokraterna ett inlägg om Tjust- och Stångådalsbanorna. Ett inlägg som ser att vara typ "vi måste väl skriva någonting om banorna om vad vi tycker, det har varit tyst ett tag från vår sida". 

Tyvärr så kan jag inte göra annat en att tycka detta är ett totalt meningslöst inlägg. Varför komma nu? Jag förstår syftet, dom har läst Trafikverkets rapport om Stångådalsbanan och Tjustbanans utveckling som kom ut för ett tag sedan. Författare är Pär-Erik Westin på Trafikverket. Men varför gjorde ni ingenting när ni hade makten i riksdagsborgen?

Jag tog mig tid att läsa hela rapporten och i inledningen skriver man om dom övergripande målen för en hållbar regional utveckling. 

Redan här börjar detta flöde av meningslösa ord och påståenden. Visserligen en del fakta men som redan är känt av oss som bor och har våra rötter i regionen. Man uttrycker sig redan i inledningen av den långa rapporten så här:

”Regeringen har utformat en nationell strategi för hållbar regional utveckling, möjligheter till boende, arbete och välfärd, men också om tillgänglighet i hela landet genom digital kommunikation och transportsystem.” 

”Tillgänglighetsförbättringar ska komma hela befolkningen till godo oavsett individens ålder, socioekonomiska och fysiska förutsättningar samt boendeort.” 

Jo jo! Vackra ord, kära läsare, men frågan är: Tror vi på det? Jag har ju sedan länge varit kritisk och ifrågasättande mot politiker och myndigheterna specifikt om kommunikationerna i länet.  

Den här rapporten som Trafikverket har lyckats åstadkomma är ju bara ett upprepande av det som för oss redan är känt men som nu har (jag vet inte för vilken gång i ordningen) återigen utformats i en rapport. Vad gäller dessa två banor samt E 22 och riksväg 35 befinner sig dessa viktiga kommunikationsleder i ett dåligt skick. E 22 från Verkebäck och några mil söderut, hela riksväg 35 till Linköping samt dessa två bansträckor, klara fakta för oss som dagligen använder oss av dessa kommunikationsmedel.

Nu är jag gammal och pensionär sen en lång tid tillbaka så jag ska inte gnälla för mycket. Jag reser inte så mycket nu för tiden. Men jag tänker på de människor som har sin utkomst att ta sig från A till B för att utföra sitt arbete och som dagligen måste använda sig av dessa kommunikationssystem.

Jag kan inte annat än citera ännu en gång: ”Tillgänglighetsförbättringar ska komma hela befolkningen till godo oavsett individens ålder, socioekonomiska och fysiska förutsättningar samt boendeort.”

Återigen – tror vi på det?