Regional utveckling – inte avveckling

Marcus Fridlund, Alexandra Svensson, Helen Nilsson och Tomas Kronståhl.

Marcus Fridlund, Alexandra Svensson, Helen Nilsson och Tomas Kronståhl.

Foto: Arkivbilder

Debatt2024-06-05 20:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När nuvarande SD-regering fastställde den nationella planen för transportinfrastruktur 2022-2033 fick Trafikverket i uppdrag att göra flertal utredningar om Stångådals- och Tjustbanan. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson säger att väl fungerande infrastruktur är viktig för en långsiktig transportförsörjning för både medborgare och näringslivet i hela landet. Carlson påstår att regeringen prioriterar upprustning av befintlig järnväg – men Carlson tycks samtidigt glömt bort att även regioner som Kalmar ingår i hela landet.

Stångådalsbanan sträcker sig mellan Linköping till Kalmar, Tjustbanan sträcker sig mellan Linköping och Västervik. I dag är banorna i mycket dåligt skick, det är lång restid, många inställda tåg och låg standard. Dessutom kommer landet splittras när Stångådals- och Tjustbanan inte längre har något stationsläge i Linköping. Den regionala integreringen försvåras därmed kraftigt. Medborgare, industrier och företag i mellersta och norra Kalmar län har stora behov av gods- och persontransporter – behov vilka långt ifrån tillfredsställs. Av de nio kommuner som finns med i Trafikverkets utredning är det endast Linköping och Kalmar som haft en positiv befolkningsutveckling från mitten av 90-talet fram till idag. Det är inte förvånande med tanke på att Kalmar och Linköping idag har ganska goda förbindelser med övriga landet.

Stångådals- och Tjustbanan spelar en central roll för regional utveckling och upprustningen bör prioriteras i skapandet av ett robust järnvägssystem i Sverige. Dessutom är infrastrukturen grunden i den gröna omställningen och till Sveriges beredskapsförmåga. Men inte ens i det säkerhetspolitiska läget Sverige befinner sig i påtänks betydelsen av Stångådals- och Tjustbanan av SD-regeringen.

Fördelarna med en upprustning och utveckling av Stångådals- och Tjustbanan är många och stora. Det handlar om regional utveckling för övriga sju kommuner på sträckan – till skillnad från dagens regionala avveckling. Regeringen måste gå från ord till handling och faktiskt agera för upprustning av befintlig järnväg i hela landet.

Det första och mycket uppenbara steget för regeringen måste vara ett garanterat stationsläge i Linköping omedelbart. Det är ett minimikrav från vår sida.

Tomas Kronståhl Riksdagsledamot (S)

Marcus Fridlund oppositionsråd Västervik (S)

Helen Nilsson Kommunalråd Vimmerby (S)

Alexandra Svensson oppositionsråd Hultsfred (S)