Det framstår för någon som åkt tåg regelbundet mellan Västervik och Linköping som helt obegripligt att kommunen har sådan tro på tågen.
För det första så är ju kundunderlaget väldigt litet, upptagningsområdet är också litet och tillika är sträckan lång och sträcker sig över länsgränsen till Östergötland. För de politiker som skriver om Tjustbanan verkar det ligga mer princip och prestige i tågens varande eller icke varande eftersom de fortsätter gräva ner timmar och pengar på att lobba för det här.
Har ni alls åkt med tågen de senaste 10-20 åren? För det känns inte som att ni har det, en vanlig eftermiddag innan virusets framfart satt jag och cirka tio personer till i tåget hela resan från Linköping till Västervik. Resan åter till Stockholm en vecka senare, så var det jag och tre till, detta under helt normal tid, varken sent eller tidigt.
Det är lite fler som pendlar förstås, men de är försvinnande få ifall man ser till kostnaderna för att hålla banan i drift och även tågen och vi vet alla hur bra det brukar fungera.
Sen går våra "kära" politiker och köper nya tåg som inte ens går att använda på en bana som man inte ens har besked om att den kommer rustas upp eller förbättras.
Hur tänker man där?
Jo, man tänker inte alls annat än att det är skattebetalarnas pengar, inte ens egna som man strösslar med helt i onödan.
Den här banan och strategin är dödsdömd från början, ert drömunderlag för resande och gods och så vidare, kommer ni att få se er om i himmelens valv efter, eftersom alla vet att generellt i förhållande till befolkning så är tågen en utdöende form i Sverige och en helt vansinnig investering om man som en normal företagare bryr sig om vinst/utdelning.
Miljönyttan är också något man kan debattera, jag tror vi lämnar det därhän denna gång eftersom glädjekalkyler är politikens bästa slagträ när ni drömmer om och vill ha någonting.
Nej, lägg ner den här urusla banan och satsa på bussar och att rusta upp väg 35 i stället, det är åtminstone inte förslösade pengar och tid för oss skattebetalare!