Testplatser för drönare skapar jobb och gästnätter

Svar på debattartikeln "Många frågor kvarstår kring flygplatsens framtid" den 6 februari.

Det finns goda skäl för kommunen att satsa på drönarverksamhet, menar skribenten.

Det finns goda skäl för kommunen att satsa på drönarverksamhet, menar skribenten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2023-02-11 07:19
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Leif Svenssons inlägg väcker frågor om hur Vänsterpartiet ställer sig till den pågående elektrifieringen. Han undrar var de jordartsmetaller, som krävs för eldrivna flygplan, ska brytas. Svaret är: I samma gruvor som försörjer eldrivna bilar, lastbilar, vindkraftverk, laddningsbara batterier, solceller, i framtiden tåg, för att inte tala om alla mobiltelefoner, paddor och datorer. I jämförelse blir användningen i flygplan marginell. Är Vänsterpartiet i Västervik motståndare till hela elektrifieringen eller bara den blygsamma delen elflyg?

Leif Svensson har tidigare avfärdat min idé om att använda flygfältet som testplats för drönare. Hans argument: ”Behöver drönarverksamheten ett flygfält…ska vi avsluta detta samarbete”. Låt oss prova det i annan kontext. Behöver elithockeyn en ny hall, då ska vi avveckla den.

Det finns sedan länge en liknande testplats i Vidsel, Västerbotten. Där provar FMV militära robotar och numera även drönare. Vidsel Test Range har 150 anställda och tillresande skapar 6 000–8 000 gästnätter per år (Källa: Älvsbyns kommun) 

När testplatser för drönare etablerats på andra håll om några år, återkommer jag med besked om hur många arbetstillfällen Västervik missat.