Vi genomskådade tidigt regionmajoritetens strategi i infrastrukturfrågan under mandatperioden och förutspådde deras taktik i det här skedet av planeringsprocessen: prata i alla sammanhang om vikten av att ”kroka arm” politiskt och att jobba tillsammans över partigränser och länsgränser för mer pengar från staten till infrastruktursatsningar i länet i nästa infrastrukturplan. När det sedan ser ut att gå åt skogen – skyll på att oppositionen inte har hjälpt till tillräckligt och vaknat för sent.
Det är precis den taktiken de fem majoritetsrådens replik på vår debattartikel är ett uttryck för.
För de vet. Att det är vi som tillsammans med våra oppositionskompisar i Kristdemokraterna drivit på i infrastrukturfrågan från dag ett. Och de är smärtsamt medvetna om att de på grund av prestige har röstat nej till alla våra förslag i ämnet och därmed sinkat processen. De vet också att länets ledande moderater, från riksdag till kommun, har engagerat sig i infrastrukturfrågan på olika sätt.
Vad de däremot inte visste när de skrev repliken var att regeringen snart skulle ge ett första konkret besked om att de nya höghastighetsbanorna mellan storstäderna går före bättre infrastruktur i Kalmar län. Åtminstone sett till det färska beskedet om hur mycket pengar länet får till den regionala infrastrukturplanen. Detta bombastiska och hårt ifrågasatta prestigeprojekt kommer att sluka minst hälften av alla utvecklingsresurser nästa planperiod. Därmed blir potten till övriga Sverige snarare historiskt låg, i stället för tvärtom som det har hävdats.
Så vi upprepar vår fråga, som vi i olika varianter ställt i flera sammanhang: hur kommer ni i majoriteten använda era legendariskt goda ingångar till regeringsmakten (frågan är om någon majoritet på länsnivå i vår del av landet någonsin haft det så väl förspänt), för ett bättre utfall för länet i den nationella planen?