Regionråd Peter Wretlund förklarar i intervjuer att regionen har ett stort underskott i sin budget som måste åtgärdas. 15 miljoner skulle hämtas in på att minska tågavgångarna och ersätta dessa med bussar. Bränslet hade blivit dyrare, säger han.
Men bussarna går väl inte på el – eller luft. Om tåget tar lite mer bränsle, skulle skillnaden vara så stor att det fanns anledning att minska tågavgångarna.
I en debattartikel i VT den 17 juli förfasar sig trafikdirektör Christer Holmgren över Tjustbanans duglighet och berättar att man minskat antalet tågavgångar per dag för att minska belastningen på banan. Vem har besiktigat banan och beslutat om endast tre avgångar per vardag? Att Tjustbanan är i behov av upprustning råder det inget tvivel om, men att den i nuläget är så dålig att tre tåg är max låter inte trovärdigt. Under åren har banan underhållits och förbättras så att en hastighet på 100 km/h tillåts.
Nu till resenärerna som kan få uppleva en resa de inte tänkt sig. För resande som åker med busslinje 185 från Västervik till Linköping med anslutande tåg mot Stockholm är bytestiden 10-14 minuter vilket är alldeles för kort. Avsläpp sker vid hållplats C1 som kräver friska och raska ben för att komma till spår 2 och komma med tåget. Är bussen försenad på grund av trafiksituationen är risken stor att missa tåget. Restiden med buss är 5 minuter längre, men kan säkerligen variera med mängden trafik säger Christer Holmgren. Hur ska någon våga åka på sådan spekulation? Vad får den akterseglade resenären för hjälp i Linköping?
Jag åkte med med buss 185 från Västervik som avgick 11 minuter för sent på grund av att bussen ankom sex minuter efter avgångstiden. Jag upplevde det som att föraren försökte ta in tid genom hastighetsöverträdelser, ändå blev vi nio minuter sena till Linköping. Om min resa hade bokats med anslutande tåg i Linköping hade jag missat anslutningen. Nu var jag förberedd på vad som kunde hända och åkte nästa avgång.
Linje 185 har sex stopp för på- eller avstigning till Linköping. Föraren ska kontrollera och sälja biljetter, vänta tills resande intagit sittplats, göra en avstickare in till Gamleby och Åtvidaberg. Detta tar på den redan snäva tidtabellen. När väg 35 ska vara avstängd några veckor och trafiken ledas om, hur ser den tidtabellen ut? Tidtabellen för linje 185 är osäker och för resenärernas trygghet och tillfredsställelse borde det vara krav på att tidtabellen utökas med 15 minuter.
Till tidtabellskonstruktörena på KLT: Sätt er in i resenärernas situation när resan avbryts på grund av för snäv och osäker tidtabell. Förlängs inte tidtabellen nu, då kan det tolkas som att resenärer får acceptera sitt öde. Då bussar ska ersätta tågen är ett krav att det ska fungera och inte vara något hafsverk.
Västerviks kommuns politiker måste ge sig in i leken med KLT och visa att så här behandlas inte våra viktiga resenärer.