Hade det inte varit klokt att tänka till innan?

Skribenten har ytterligare frågor kring Västerviks hamn och menar bland annat att Gotlandstrafiken inte har med Västerviks hamnverksamhet att göra.

Skribenten har ytterligare frågor kring Västerviks hamn och menar bland annat att Gotlandstrafiken inte har med Västerviks hamnverksamhet att göra.

Foto: Kristina Westring

Debatt2023-04-22 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Krister Örnfjäders debattsvar "Vi måste bestämma oss för vad vi vill med hamnen" den 19 april.

Jag har ytterligare några frågor till Krister Örnfjäder (S) angående breddning och fördjupning av infarten till Västerviks hamn:

  • Vad kostade det hela? Det tycks omöjligt att få någon ansvarig att svara på det. 
  • Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik. F.d. riksdagsman Örnfjäder ägnar sig åt det sista. Det är väl fullständigt ointressant hur många fartygsanlöp som gjordes 2022, mer intressant vore det att få reda på hur många fartygsanlöp som tillkom tack vare att farleden breddats och fördjupats. Frågan är, har det under 2022 och åren innan dess överhuvudtaget anlöpt något fartyg som inte hade kommit in om breddning och fördjupning inte gjorts?
  • När gjordes breddning och fördjupning? Det är väl snart tio år sedan, borde man då inte år 2023 kunna svara på om satsningen lyckats?
  • Vad har Gotlandstrafiken med detta att göra? Den katamaran som Destination Gotland har anlöpt Västerviks hamn med under några somrar har inget behov av en breddad och fördjupad farled. Vilka hamnar Gotlandstrafiken ska anlöpa är väl ändå något som gotlänningarna och staten ska bestämma och ingenting som Västerviks lokalpolitiker (och inte heller Oskarshamns lokalpolitiker) ska lägga sig i).
  • Avslutningsvis tycker herr Örnfjäder att vi alla måste bestämma oss för om vi ska fortsätta bedriva hamnverksamhet eller inte. Hade det inte varit klokt att tänka på det innan investeringen gjordes?