Fler vårdgivare ger kortare väntetider

Svar på debattartikeln "1177 ska stärkas, inte privatiseras" den 1 juli.

Att upphandla extra stöd när köerna till 1177 blir långa, kan korta väntetiderna, menar skribenterna.

Att upphandla extra stöd när köerna till 1177 blir långa, kan korta väntetiderna, menar skribenterna.

Foto: FREDRIK PERSSON

Debatt2022-07-13 05:22
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det gläder oss att även Socialdemokraterna äntligen vågar erkänna att region Kalmar län har problem med långa väntetider på 1177. Samtidigt är det samma S-politiker som valt att nästan halvera ambitionsnivån från att 95 procent av de som kontaktar 1177 ska få svar inom nio minuter till enbart 50 procent. Numera finns en handlingsplan som ska arbeta ner svarstiderna, men patienterna som väntar behöver snabbare lösningar och högre ambitioner än så.

Det är häpnadsväckande att Socialdemokraterna vågar raljera över privatiseringar i sitt svar till oss. Fler som är med och ger vård, ger kortare väntetider. Vi Moderater har föreslagit att Region Kalmar län borde upphandla extra stöd på 1177 när väntetiderna blir för långa och att regionen med hjälp av detta stöd skulle ha som mål att svara alla inom fem minuter, något som väldigt många länsbor efterfrågar.

Det är samma Socialdemokrater som säger nej till lösningar runt 1177 som i Kalmar län upphandlat hyrpersonal för 250 miljoner om året, som upphandlat ögonoperationer av privata kliniker och som nu valt att upphandla neuropsykiatriska utredningar för barn. Det blir förvirrande för de som följer den politiska debatten om privatiseringar av välfärden, att Socialdemokraterna hela tiden anpassar argumenten utifrån dagsform, men har väldigt lite fokus på länsbornas behov. Vi Moderater anser att fler aktörer behövs, fler vårdgivare ger mer utförd vård och kortare köer för de sjuka. Varför kan inte Socialdemokraterna erkänna behovet högt – inte bara bakom stängda dörrar.

I exemplet Region Stockholm så vrider och vänder Socialdemokraterna på undersökningarna för att försöka visa det de vill. Alla hänvisningar i Region Stockholm sker utifrån regionens vårdutbud och riktlinjer. Under 2020 besvarades 1,36 miljoner samtal av 1177 i Stockholm. Av de besvarade och bedömda samtalen så var det bara 16 procent som hänvisades till en akutmottagning. 

Det är också häpnadsväckande hur lättvindigt S vill trolla bort tillgänglighetsfrågan. Att få ett svar, och att få det i rätt tid, är en grundläggande funktion för telefonrådgivning. Ett normalår i Stockholm (2018/2019) så besvaras 94 procent av alla inkommande samtal – högst i landet. I Stockholm är svarstiden i snitt 3 minuter – i de andra regionerna är tiden mellan fyra och sex gånger längre. Så det vore bra för Kalmar läns invånare om regionen tar inspiration av Stockholm. 

En effektiv telefonrådgivning ger lägre kostnader, men den verkliga vinsten är att invånarna snabbt får svar när de behöver det. Ingen ska behöva vänta i onödiga telefonköer, på samma sätt som ingen ska behöva stå i köer för väntan på vård. Region Stockholm har idag, förutom korta svarstider hos 1177, de kortaste vårdköerna i landet enligt SVT:s Uppdrag Granskning i våras. Det är möjligt genom en vård där fler aktörer både tillåts och bejakas där patienterna dessutom har stor valfrihet. De som är sjuka mår bättre av att fler vårdgivare får bidra till vården – i Kalmar län liksom i Stockholm.