1177 ska stärkas, inte privatiseras

Debattörerna håller med om att väntetiderna till 1177 är alltför långa, men menar att förbättringar är att vänta.

Debattörerna håller med om att väntetiderna till 1177 är alltför långa, men menar att förbättringar är att vänta.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2022-07-01 05:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "Frustrerande väntetider för svar på 1177" den 17 juni.

Väntetiderna till 1177 har under en tid varit alltför långa. Det behöver det bli ändring på och handlingsplanen till förbättringar som socialdemokratiskt ledda Region Kalmar län godkänt är ett viktigt steg.

Ett av problemen när det gäller 1177 ligger i att cirka en tredjedel av samtalen inte är sjukvårdsrådgivande. En möjlighet finns alltså i att använda tekniska lösningar för att styra samtalen till rätt instans och därmed minska väntetiden. Förbättringsarbetet ska kontinuerligt redovisas inför regionstyrelsen. Det här är alltså något som Socialdemokraterna i Region Kalmar län ser till att punktmarkera framöver.

När vi står inför utmaningar inom vården som kräver långsiktiga och seriöst övervägda satsningar plockar Moderaterna i stället fram sin favoriserade universallösning, privatiseringar. Om de överhuvudtaget har något annat i verktygslådan, förutom möjligen skattesänkningar och nedskärningar, får vi kanske aldrig veta.

Att Kalmar län behöver en snabb och tillgänglig sjukvårdsrådgivning är det ingen tvekan om. Däremot ska Region Stockholm verkligen inte användas som ett framgångsexempel när det gäller 1177:s telefonrådgivning.

Tidigare var det tre regioner i Sverige som privatiserat telefonrådgivningen. Efter att det 2019 avslöjades att känsliga patientuppgifter från miljontals samtal legat öppet på servrar sedan 2013 valde 2 av 3 regioner att ta hem tjänsten i egen regi. Region Stockholm stannade dessvärre kvar i avtalet.

Moderaterna i Kalmar län lyfter att svarstiderna är korta i Stockholm, men det ska inte tolkas som ett tecken på hög kvalitet. När SKR årligen följer upp medborgarnas nöjdhet med tjänsten hamnar moderata Stockholm i bottenskiktet och socialdemokratiska Region Kalmar län över rikssnittet. I Stockholm hänvisas 4 av 10 samtal till akutmottagningen, vilket är mer än dubbla antalet samtal som hänvisas till specialistvård överhuvudtaget i Region Kalmar län. Vill man att 1177 bara ska vara en sluss till akuten kan man välja att gå Stockholms väg, men vill man ha en tjänst där patienterna får en rådgivning som är korrekt och håller hög kvalitet finns andra vägar att rekommendera.

För Moderaterna tycks alltid verktyget vara viktigare än resultaten. Viljan att privatisera är överordnat viljan att på riktigt uppnå goda resultat. Kanske är det därför socialdemokratiska Kalmar län har landets nöjdaste patienter och moderata Stockholm ligger under rikssnittet. Vi tycker dock att länsborna i våra respektive regioner förtjänar bättre än marknadsexperiment och privatiseringar av vår gemensamma välfärd.