Idén föddes under snack på ett morgonmöte. En kollega berättar om hur han möter en ung cyklist med blicken fäst på mobilen samtidigt som han cyklar på fel sida av vägen. Jag kontrar med historien om hur jag som fotgängare fick gå av cykelbanan när jag fick möte med en pojke som knappt höll styrfart med cykeln, men hade blicken fäst på mobilen.
Vi kom fram till att vi borde göra ett test. Hur mycket trafikvett finns det bland skolungdomarna i dag: Lever de i en parallell värld i mobilen omedvetna om vad som händer omkring dem i trafiken? Dog trafikvettet ut med Anita och Televinkens trafikskola?
I onsdags gick vi ut till ett antal stråk där man kan vänta sig att det ska passera många elever på väg till skolan:
• Ingrid Johansson Hjortvid ställde sig nära Östra Ringskolan i Gamleby mellan 08:10 och 08:35.
• Anna Erlandsson stod på pass i Ankarsrum.
• Andreas Johansson och Johan Bjernevall fanns uppställda nära Ellen Key och Alphaskolan.
• Marie Kerrolf ställde sig vid Sliprondellen.
Själv ställde jag mig så att jag hade uppsyn över korsningen Östersjövägen - Lektor Berlins väg. Här passerar elever på väg till Ludvigsborgsskolan och gymnasiet. I korsningen finns två övergångsställen.
Jag ser många som har mobilen i sin hand när de kommer gående, men det är ytterst få som mobilsurfar eller pratar i telefonen när de korsar vägen. På mitt pass ser jag ingen cyklist som mobilsurfar samtidigt som hen ger sig ut på övergångsstället.
På mitt pass passerar ett hundratal trafikanter övergångsställena. Jag räknar till åtta fotgängare som har uppmärksamheten riktad mot mobilen när de korsar vägen. Ingen hög procentsats men kanske illa nog.
När vi återsamlas är observationerna likartade. Vi har framförallt sett många fotgängare som surfar samtidigt som de går till skolan, men i de flesta fall plockar de ner mobilen när de närmar sig ett övergångsställe.
Dagen efter gör vi ett nytt test. Jag och Marie Kerrolf ställer oss på lite längre raksträckor där många elever som var på väg till gymnasiet väntades passera. Vi vill veta hur många cyklister som passade på att surfa på rakorna. Jag står längs med Östersjövägen mitt för gymnasiet, medan Marie stod i Allén. Av runt 80 cyklister ser jag sex som surfar eller i två fall cyklar med en mobil i handen.
Marie hade en något högre procentsats: Tre av ett 30-tal cyklister hade mobilen framme.
Resultatet av testet
Östersjövägen: 80-90 fotgängare och cyklister. Åtta fotgängare korsar vägen samtidigt som man håller på med mobilen.
Gamleby: Få cyklister, och de skötte sig prickfritt. Av ett 40-tal fotgängare hade ett tiotal mobilen uppe medan de gick.
Ankarsrum: Totalt 13 cyklister och fotgängare passerar korsningen vid Kungsvägen. En minoritet ser sig för innan de korsar vägen. Vi ser även epa-traktor som kör på fel sidan av vägen i korsningen.
Sliprondellen: Ett hundratal ungdomar passerade på cykel, kick-bike eller till fots. Få har mobilen framme. De som har det stoppar ner den när de kommer övergångsställena i rondellen.
Kvarngatan: Ett 70-tal passerade. Bara några få ägnade sig åt mobilen. De plockade ner den när de kom till övergångsstället.
Västra kyrkogatan: Ett 60-tal personer passerad, varav en handfull hade mobilen framme. Bara någon enstaka fortsatte att titta i mobilen när man passerade övergångsstället. Några korsade Storgatan i hög hastighet utan att verka se sig för.
Sedan 2018 är finns en lag som reglerar mobilanvändning om man kör ett motordrivet fordon. Däremot finns inget förbud för cyklister.
Vad säger polisen om mobilsurfande cyklister och fotgängare ett problem?
"Idag kan inte mobilanvändande cyklister eller gångtrafikanter anses som ett uttalat problem", svarar Pontus Robrandt, insatsledare i lokalpolisområde Västervik i ett mejl.
Han skriver att det säkert kan finnas olyckor där fotgängare eller cyklister använt mobil, men han kan inte dra sig till minnes något fall där man kunnat fastställa att det varit orsaken.
Om en olycka inträffar mellan en fotgängare och bilist vilar som regel ett tungt ansvar på bilisten. Robrandt skriver att om det kan bevisas att en fotgängare eller cyklist bidragit till olyckans uppkomst så kan de dömas:
– Men då ska saken vara ställd utom allt rimligt tvivel. Polisen måste i utredningen kunna bevisa att en olycka uppkom på grund av att en cyklist och eller gångtrafikant hanterat en mobiltelefon.