Ensamseglaren Yrvind bygger ny segelbåt – har flera smarta lösningar

Västervik
Lästid cirka 2 min

Ensamseglaren Sven Yrvind har seglat över haven många gånger i sina egenhändigt byggda båtar. Nu har han börjat på en ny båt. Vi fick följa med på en tur till verkstan.

"Det gick ganska snabbt. Det tog en vecka. Sen hade jag koll på vad jag ville göra."

Vi träffar Sven Yrvind i verkstan på Baumansgatan i Västervik. Inne i verkstan börjar nya båten ta form. Han fick idén till nya Oceanic Filosopher, Oceanfilosofen, i våras. 

undefined
Sven Yrvind har byggt en modell som visar hur nya segelbåten ska se ut när den är klar.
undefined
Sven Yrvind visar hur en av de ihåliga masterna kommer att sitta.
undefined
Det kommer att få rum dunkar med totalt 150 liter vatten i den nya båten. Det innebär att Sven Yrvind kan vara ute på haven i 150 dagar i sträck.

Han går fram till båten och visar. Båten blir nästan sex meter lång. I mitten finns ett utrymme som han kallar "köket". Bredvid ligger "sovrummet" med en säng som är 1,8 meter lång. 

– Jag har plats för 150 liter vatten, så det räcker i 150 dagar. På en dag seglar jag 60 sjömil och det är väl ungefär 12 mil. Så den här båten kan man hålla sig ute till havs med under lång tid.

Sven lyfter fram en modell. Oceanfilosofen har fyra segel, det har ingen av hans tidigare båtar haft. Det finns en tanke med det. 

– Om rodret låser sig kan jag styra båten med hjälp av seglen.

 Sven Yrvind har också sett till att han når masterna utan att behöva gå upp på däck. Det finns luckor i både fören och aktern. Och eftersom masterna inte heller är så höga så når han lätt upp utan att kliva upp för högt.

undefined

Det tog en vecka. Sen hade jag koll på vad jag ville göra.

Sven Yrvind

En annan nyhet är att båten har två kölar istället för en. 

Sven har också planer på att konstruera hjul som kan sättas fast på kölen, en smart lösning om han kommer till en hamn utan bryggor.

– När jag kommer till en hamn med sjösättningsramp kan jag skruva fast ett hjul på varje sida och släpa upp båten på land. 

undefined
Sven Yrvind.
undefined
Sängen i båten kommer att bli 1,8 meter lång och det kommer finnas en massa stuvutrymme under sängen och även på sidorna.

Sven Yrvind har ännu inte bestämt var han vill segla. 

Men planen är nog ändå att segla mot södra halvklotet, säger han sen, och går fram mot sjökortet som hänger på väggen. 

Han pekar på Sydamerika. På västra sidan av kontinenten ligger en ö som är tre gånger så stor som Gotland och heter Chiloé. Det tycker han vore en spännande plats att besöka. Där finns det 200 potatissorter.

– Alternativet är att segla österut mot Nya Zeeland. Vi får se. Det hänger också på vad som händer i världen framöver. Jag är lite orolig för att det ska bli ett tredje världskrig.

Sven bedömer att han kan segla 8 000 sjömil utan att behöva gå i land. Han räknar en stund och förklarar sen att det motsvarar ungefär 1 500 mil, som att åka till Paris tio gånger enkel väg.

Men det kan nog dröja innan han ger sig ut.

Båten är långt ifrån klar och när jag frågar hur lång tid han tror att det kommer ta att bygga klart svarar han:

– Min filosofi är att inte bry sig om tiden. Man ska leva i det man håller på med. Jag bryr mig inte om när jag blir klar.

undefined
Sven Yrvind har limmat fast rep längst ner i durken. I det fastlimmade repet kan han binda fast saker så att de ligger stilla om båten hamnar upp och ner.
undefined
Sven Yrvind visar hur högt upp han kommer att sitta när båten är klar. Han sitter i båtens kök. Bilden är tagen från sovrummet som ligger i fören.
undefined
Sven Yrvind har konstruerat en ny sorts lucka som han ska använda till båtens förvaringsutrymmen. Han har räknat ut att det behövs 40 luckor.
undefined
Den nya båten kommer bli dubbelkölad och Sven Yrvind kommer också konstruera hjul som går att sätta fast på kölen. Syftet är att det ska gå att dra upp båten på land.
undefined
Sven Yrvind brukar anteckna när har börjar och slutför en båt. Här står det att bygget av den förra båten som hette Exlex the canoe cruiser pågick från den 21 augusti 2021 till 2 maj 2024. Nya projektet Oceanic Philosopher startade han med den 14 april 2024.
undefined
Sven Yrvind har byggt många segelbåtar. Den senaste har han precis börjat på. Den kallar han Oceanic Philosopher, Oceanfilosofen.
undefined
Sven Yrvind har byggt en stor modell av sin nya båt. Den har fyra segel och heter Oceanic Philosopher. Fördelen med att båten har fyra segel är att den blir lättare att styra om det skulle vara så att rodret slutar fungera. Varje segel är 1,6 kvadratmeter stora.
undefined
Sven Yrvind cyklar till verkstan varje dag. Han äter numera en gång per dag, vid lunch, och är på väg hem för att äta en bit.
undefined
På anslagstavlor och skåp har Sven Yrvind hängt upp tidningsklipp och kartor.
undefined
Sven Yrvind vet inte riktigt var han vill segla med sina nya båt. Kanske blir det mot Sydamerika.
undefined
"The rich have Rolex. Yrvind got the time."
undefined
De senaste åtta dagarna har han hållit på med ett större arbete. Han har täckt hela båten invändigt med glasfiber, vilket gör båten mycket starkare. Han har tidigare gjort samma sak med utsidan.
undefined
Den röda markeringen på trästaven som Sven Yrvind håller i visar hur höga båtens master kommer att bli över däck.
undefined
En gammal skylt från när han höll på med sin förra båt.