Klassisk Golf utmärkt som sportig kombi

Rymligare, snålare, sportigare och säkrare – nya Volkswagen Golf Sportscombi är perfekt för Sverige och redan innan den hunnit lanseras har över tusen exemplar beställts. Men i all sin perfektion är den också en gnutta trist.

Nya Volkswagen Golf Sportscombi baseras på den sjunde generationen Golf som i år utsetts till Årets bil, både i Europa och världen.

Nya Volkswagen Golf Sportscombi baseras på den sjunde generationen Golf som i år utsetts till Årets bil, både i Europa och världen.

Foto: Helena Lundberg

Sportigare2013-08-05 08:47

Säg Golf och alla vet vilken bil du pratar om. Under bilens 20 år på marknaden har otroliga 30 miljoner exemplar tillverkats. Sjunde generationens Golf utsågs i år till Årets bil både i Europa och världen, och i september lanseras den nya kombiversionen till denna moderna klassiker.

I Sverige passar Volkswagen på att byta namn på Golfkombin, från Variant till Sportscombi. Åtta motoralternativ med från 105 till 150 hästkrafter finns, varav tre blir miljöklassade. Fyrhjulsdrift erbjuds till två dieselbilar för 6 900 kronor extra. Största skillnaden mot vanliga Golf är så klart baken – bagageutrymmet har växt med hundra liter jämfört med föregångaren. Sportscombi rymmer 605 liter och är den rymligaste Golfen hittills.

Jag testar toppversionen bland bensinmotorerna, 1,4-liters med 140 hästkrafter och sexväxlad manuell låda. Det som slår mig är att det är helt oklanderligt att köra och åka i en Golf. Lägstanivån är hög och det är svårt att hitta något att ogilla eller klaga på. Det är så här det ska vara i en bil. Jag behöver inte fundera så mycket på styrning, gas, växellåda. Det går av sig självt, bilen märks knappt. Motorn är alldeles lagom stark till bilen, mer behövs inte. Styrningen är som man vill att den ska vara, inte för slapp, inte för direkt. Det känns trivsamt, pålitligt och tryggt.

Bilen är säker, med sju krockkuddar och fem självklara stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Den har flera säkerhetssystem som standard, bland annat multikollisionsbroms som bromsar bilen automatiskt i en olycka för att minska risken att bilen rullar framåt och krockar med mötande fordon. Som tillval finns autobromssystemet City Emergency Brake som i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen bromsar bilen till stillastående om den upptäcker objekt i bilens färdriktning. För den som vill variera sin körning erbjuds körprofilväljare med fem lägen: eco, sport, normal, individual och comfort, där bland annat styrning och motorkaraktär påverkas.

I Sverige har det sålts nästan 361 000 exemplar av Golf sedan introduktionen 1974. Visserligen är Golf ett säkert köp, men samtidigt är det också lite trist. Det är säker design som passar många under lång tid. Praktisk, säker, och ett bra köp för en hel familj att fraktas dagligen till och från skola och jobb. Ett säkert kort om man inte vill att någon ska märka att man köpt en ny bil.

Volkswagen Golf Sportscombi

ALLMÄNT

Motor: 1,4-liters bensin

Växlar: Sexväxlad manuell

Tjänstevikt: 1 354 kg

Maxlast: 526 kg

Dragvikt: 1 500 kg

Längd/bredd/höjd: 456,2/179,9/148,1 cm

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 220 900 kr

Skatt: 440 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vagnskadegaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 7

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,53 l/mil

CO2-utsläpp: 121 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 605-1 620 l

Luftkonditionering: AC

Styrservo: Elektromekanisk servostyrning

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 213 km/t

Effekt: 140 hk vid 4 500-6 000 varv/min

Vridmoment: 250 Nm vid 1 500-3 500 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 8,9 sekunder

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Hög kvalitetskänsla, trevlig motor, stort bagage med praktiska lösningar.

MINUS

Alldaglig om än med en hög lägstanivå som gör jobbet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!