Rospiggarna är av de flesta tippade att plocka hem SM-guldet i höst. I kategorin "de flesta" ingår också Morgan Andersson.
– Det stämmer att jag tippade Rospiggarna som svenska mästare inför säsongen. Och det står jag fast vid. Så självklart kommer det att bli en otroligt tuff utmaning för oss, konstaterar han.
Utmaningen blir heller inte lättare av att Peter Kildemand tvingats lämna återbud efter den hjärnskakning som han ådrog sig i den senaste seriematchen mot Vetlanda.
Ett besked som gör att Västervik – återigen – måste köra med riders replacement.
– Peter (Kildemand) blir borta i minst två veckor. Så vår förhoppning är att han ska kunna köra matchen borta mot Smederna den 12 juni. Men det är nästan komiskt hur många skador vi har haft under säsongsinledningen. Så vill garanterat inget lag ha det.
Att Kildemand saknas betyder att hans fyra heat, av snittskäl, måste köras av Bartosz Smektala, Grzegorz Zengota, Mikkel B Jensen och Daniel Henderson.
– Så är det. Och vi kan inte påverka det. Anledningen till att vi har kastat om på så många platser i laget och satt Zagar som trea, Ljung som femma, är av rent matematiska anledningar. Vi vill ha en större spridning på "ridersheaten" helt enkelt. Så de inte kommer så tätt, förklarar Andersson.
En ren taktisk förändring till tisdagskvällens möte med seriefavoriten blir däremot att reserven Magnus Karlsson petas till förmån för Daniel Henderson.
– Vi känner att det här är ett bra läge att släppa fram Daniel. Att testa honom. Vi har i nuläget tre förare som krigar om den sista reservplatsen. Anton Karlsson är den tredje och fortsätter han bara att prestera i allsvenskan så kommer han också få chansen snart.
Men hur stora chanser skulle du egentligen ge er själva?– Det är svårt att spekulera i. Rospiggarna är i bra form och grymt hemmastarka, så det lär bli svårt. Jag skulle vilja säga att vi är realister inför det här mötet. Målsättningen är att kämpa för varje poäng och mest försöka få med oss ett gångbart utgångsläge till hemmamatchen. För då är det trots allt en bonuspoäng att köra om.