Att sportchefen Morgan Andersson har lyckats behålla de förare som han ville behålla är ett bevis på att förarna trivs på banan och i klubben.

Att Morgan dessutom lyckades behålla storstjärnan Nicki Pedersen och klubbikonen Peter Ljung är ett bevis på att båda vill vara med på den resan som Västervik har påbörjat och ska utmynna i att klubben är med och utmanar om SM-medaljerna 2020.

En annan påskrift som var prestigefylld var när regerande juniorvärldsmästaren Bartosz Smektala bestämde sig för att vara kvar i klubben och dessutom skrev han på ett kontrakt för de två kommande åren.

Artikelbild

| Nu har Morgan Andersson räknat färdigt i och med att lagbygget är klart i stora delar.

Sedan har sportchefen kryddat detta med flera intressanta nyförvärv.

Jack Holder är tillsammans med Bartosz Smektala och Mikkel Bech Jensen några av sportens framtid.

I polske Krzysztof Buczkowski och australiensaren Sam Masters får Västervik in två rutinerade förare som vet vad det handlar om.

Det är alltså åtta förare som kommer att slåss om sex platser. Den sjunde och sista platsen kommer att tas av en förare med 0,500 i snitt.

Jämfört med årets trupp så har konkurrensen ökats rejält i truppen. Två förare kommer att få stå över varje match och det betyder att förarna måste prestera för att få behålla sin plats.

Det innebär att förarna kommer att vara på tårna när de väl får chansen. För har man fått förtroendet av lagledaren vill man gärna vara kvar i startuppställningen så länge det går.

I och med att Morgan har byggt laget så att en förare kan ersätta en annan förare utan att man går över taksnittet så kommer inte laget bli sårbart för eventuella skador. Det innebär att Morgan kan ta in en annan förare istället för att köra riders replacement oavsett vilken förare det gäller. Det är en klar fördel.

Min startuppställning i dagsläget: 1) Peter Ljung, 2) Bartosz Smektala, 3) Peter Kildemand, 4) Krzysztof Buczkowski, 5) Nicki Pedersen, 6) Mikkel Bech Jensen, 7) Anton Karlsson.

Det återstår en månad innan trupperna ska vara spikade och överlag är de flesta klubbarna klara med sina trupper, men Masarna som hade en tung säsong under 2018 har i dagsläget bara klart med tre förare. Ska 2018 inte upprepas för dalaklubben under 2019 gäller det att klubben börjar presentera förare snarast.

Noterbart för silly season är flera etablerade förare ännu inte har fått något elitseriekontrakt för 2019, bland andra: Artem Laguta, Leon Madsen, Vaclav Milik, Adrian Miedzinski, Przemyslaw Pawlicki, Piotr Pawlicki, Matej Zagar, Martin Vaculik, Hans Andersen.

Det är ett bevis på att det verkar vara klubbarnas marknad och inte förarnas marknad som det har varit tidigare.