Morgan om Västervik Speedways lagbygge och förarnas roller

Kontrakten för säsongen 2025 är signerade. Med VT-sporten går lagledaren Morgan Andersson igenom truppen, förare för förare.

Morgans lagbygge

Foto: Ulrik Alvarsson

Speedway2024-11-09 18:00
undefined
Lagkaptenen Robert Lambert ses som en av de bästa signeringarna som Morgan Andersson gjort.

Robert Lambert (snitt 2,368)

– Vår lagkapten och en av de bättre signeringarna jag gjort. Han är en pådrivare som är jätteviktig för oss och någon att luta sig emot i slutet av tävlingarna. Jag är jätteglad över att ha honom i laget. Han visar hjärta och känner klubbtillhörighet, vilket inte är så vanligt idag.

undefined
Mads Hansen har varit Västervik trogen i flera år, men har ett högt snitt att leva upp till kommande säsong.

Mads Hansen (1,813)

– Han har ett högt snitt att leva upp till, det ska man ha jäkligt klart för sig, kanske ett för högt. Men Mads har en jättebra vinnarmentalitet och kastar in det där sista när det behövs. Han är jäkligt professionell med bra utrustning och får ofta med sig poäng då han inte kommer sist i heaten. Efter att ha kört ett år i Ekstraliga har han tagit steg framåt och har åren framför sig. 

undefined
Fredrik Lindgren återvänder till Västervik Speedway och kommer att åka majoriteten av slutspelet.

Fredrik Lindgren (1,677)

– Han vill vinna och bli svensk mästare med Västervik Speedway. Han är extremt duktig på att hantera det mentalt när det drar ihop sig, det är han förmodligen bäst i världen på. Det är bara att titta på GP:t senaste åren där han ofta står på pallen. Fredrik och Lambert gillar varandra och det ska bli häftigt att ha de båda i laget. Det är en bra mix där båda höjer sig när det gäller. Fredrik kommer inte att åka fullt så mycket som Lambert, men majoriteten av serien och hela slutspelet. Jag pratade med Fredrik om att Lambert skulle vara lagkapten och han sa "Ja för fan, kör på honom", så han är okej med det. Annars är ju Fredrik givetvis kaptensmaterial.

undefined
Jacob Thorssell tros komma djävulskt taggad till nästa säsong.

Jacob Thorssell (1,586)

– Han gjorde sin bästa säsong hittills, även internationellt. När man är mellan 30 och 38 år brukar man vara som bäst i speedway och nu börjar Jacob att röra på sig. Han var oerhört nära att ta sig till GP:t i GP challenge och kommer att gå för ett wildcard på SM. Han investerar och satsar hårt för att bli bättre och nu har han kommit på rätt väg när det gäller maskinmaterialet. För tillfället är han hos Fredrik och tränar och jag tror att han kommer att komma djävulskt taggad.

undefined
Bartosz Smektala hoppas göra en bättre säsong en den gångna.

Bartosz Smektala (1,544)

– Bartek hade en tuff säsong, speciellt i Polen där han blev bortplockad sista halvan. Det var inga garantier från vår sida att behålla honom, men vi tror att han hittar tillbaka till formen. Nu kommer han att gå ner en division i Polen för att få upp självförtroendet och han är trots allt en av våra snabbaste förare på Hejla Arena. Han har varit med på hela resan sen 2018 och är väldigt tacksam över att ha kvar sin plats här. Vi båda vet att han kan bättre och nu är det stor konkurrens och upp till bevis.

undefined
Matias Nielsen är en "riktig racer", enligt Morgan Andersson.

Matias Nielsen (1,514)

– Där får vi se hur vi väljer att matcha. Han konkurrerar med både Hansen och Smektala som han blir klubbkamrat med i Polen. Matias skulle ha åkt mer i år men hade problem med skador. Vi ska testa honom mer på hemmabanan, jag vill se hur han tar sig runt här. Han har sagt att han kommer att testa maskinmaterialet i början av säsongen så han kommer inte att åka varje match i maj utan vi kommer att ha en dialog. Men han är en tuff kille med ett bra team runt sig som alltid ger sitt yppersta. Han är en riktig racer.

undefined
Tai Woffinden börjar läka från sin svåra armbågsskada och kommer att vara tillgänglig hela slutspelet nästa säsong.

Tai Woffinden (1,342)

– Woffi kommer att vara lagkamrat med Jacob i Polen då han går ner en division där. Det kommer att vara schemat som styr över hans medverkan hos oss, men han kommer att vara tillgänglig hela slutspelet. Han tycker att det är synd att han missat tid med oss så där gick det snabbt att signera nytt kontrakt. Hur mycket han kör i grundserien får vi se, men jag hoppas att han kan vara med lite grann där också. Armbågen börjar räta till sig. Han kör fys och hade nästan full rörlighet senast jag pratade med honom.

undefined
Västervik Speedway räknar med många heatsegrar kommande säsong.

Tom Brennan (1,250)

– Han har gjort en kanonsäsong och gått från klarhet till klarhet. Han verkar jäkligt professionell med bra folk omkring sig. Han hade cyklar i Kumla i år, men vi vill att han kommer med sina bästa maskiner så han kommer att åka buss från Polen till Sverige. Han har framtiden framför sig och har vunnit titlar i England. På par-EM-kvalet tog han fullt så han är snabb. Brennan kommer få en viktig roll hos oss snittmässigt och har världens läge att visa att han vill vara med. Han slåss mot alla egentligen, men kommer att vara med när inte Woffi åker, annars blir vi tjocka på snitt.

undefined
Noel Wahlquist återvänder till moderklubben och får möjlighet att visa vad han kan.

Noel Wahlquist (0,750)

– Roligt att Noel ville tillbaka till oss. Han fick inte den utvecklingskurva han hade hoppats på i Målilla. Det är stor konkurrens och han går inte in i alla uppställningar, men det vet han om. Han har möjlighet att visa vad han kan här, det blir en annan status på träningarna och han kommer att komma väl förberedd.

undefined
Anton Karlsson "kan ta rejäla skalper" om han får till det, enligt Morgan.

Anton Karlsson (0,652)

– Han fick inte den säsong han hoppats på och hade inte den snabbheten som han haft tidigare. Han vet vad han behöver jobba på och det är att klura ut starterna. Maskinmaterialet behöver gå fortare. Om vi ska gå hela vägen måste vi ha sju gubbar som levererar och jag vet vad Anton kan. Han kan ta rejäla skalper om han får till det. Nu är han i Spanien och tränar i någon månad.

undefined
Morgan Andersson ger klubbens egna Adam Carlsson en plats i truppen och ska få till något bra för honom i division 1 till att börja med.

Adam Carlsson (0,500)

– Greg Hancock hjälpte honom att byta styret och efter det blev det mycket bättre. Vi kommer att lösa något åt Adam i division 1 och om han kör bra där kan han förhoppningsvis ta en plats i något allsvenskt lag. Det blir tufft, men han får ta en sak i taget. Adam sliter på bra och jobbar hårt. Han är jätteduktig och vi försöker hjälpa honom så gott vi kan. Han är bland de fyra, fem bästa i sin serie.

undefined
Emil Millberg har köpt en av Lamberts motorer och är redan ganska snabb i starterna.

Emil Millberg (0,500)

– Jag gillar honom. Han sliter på och åker överallt för att få en chans att köra. Jag tror att det kan hända bra saker där nu när han har köpt en motor av Lambert. Han kan starta rätt bra så jag tror att han kan vara med och fajtas i startsjuan om han får till det bra.

undefined
Lagledarduon pratar med Smektala, Thorssell, Lambert och Hansen.

Hur summerar du helheten?

– Vi är nöjda med laget. Många i vårt lag; Lambert, Brennan, Woffi, Jacob och Smektala, har samma trimmare (Ashley Halloway) vilket är jäkligt bra. Jag tror inte vi har haft tre britter i laget tidigare. Jag försöker att inte ha så många polska förare då polackerna har mycket press på sig hemifrån. Skadar de sig är de inte ens vatten värda, säger Morgan Andersson och fortsätter:

– Vi vill vara favoriter, men vi vet ju inte förrän övriga lag har presenterat sina trupper. Vi vill ge våra partners och supportrar glädjen att vinna, och vi ska göra det på rätt sätt utan att äventyra ekonomin.

undefined
Västervik Speedway vill vinna SM-guld för både föreningens, sponsorernas och publikens skull.

Avslutningsvis hyllar lagledaren klubbens framtid.

– Vi har något bra på gång med ungdomsverksamheten då vi har haft klubbmästerskap för första gången med sex 190-kubiksförare. Kommande säsong kommer fyra förare att tävla i ungdomsserien medan två kör i guldhjälmsklassen. Det är jätteroligt och härligt att se att intresset har stigit igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!