Den danske stjärnan har haft en lyckad säsong i Västervik och svenska elitserien – och vinner Sportens Koggliga med totalt 26 koggar. Det var två fler än en annan rutinerad förare, Peter Ljung, fick ihop.
– Det är alltid kul att vinna priser och det är ett bra bevis på att jag har haft en lyckad säsong i Västervik. Jag fokuserar på matcherna först och sedan får priserna komma efteråt som en belöning, säger Nicki Pedersen.
Han har höjt sitt ingångssnitt i elitserien från 2,035 till 2,277.
Hur ser du på din säsong i Västervik?– Den har varit riktigt bra. Jag har levererat som jag ska och det finns ingen som kan klaga på min prestation. Jag har tagit de poängen som har behövts i heat 15 de flesta gångerna. Det har inte varit mitt fel när vi har förlorat. Viktigast har dock varit att laget har gått bra, svarar Nicki Pedersen.
En allvarlig olycka våren 2017 gjorde att den trefaldige världsmästaren (2003, 2004 och 2008) missade större delar av förra säsongen. Därför fanns det en del frågetecken inför årets säsong var den store profilen stod. Men dansken har återigen visat att han är en poängmaskin när det gäller ligaspeedway.
I elitserien slutade Nicki Pedersen på fjärde plats i snittligan med sitt snitt på 2,277 – efter Jason Doyle, Rospiggarna och Vetlanda-duon Artem Laguta och Bartosz Zmarzlik. I polska Ekstraliga där 41-åringen körde för Tarnow slutade han trea med ett snitt på 2,432. I danska ligan där han har kört för Holsted fick Nicki Pedersen ett snitt på 2,608.
– Det har gått riktigt bra i ligaspeedwayen totalt sett. Detta är en mina bättre säsonger, konstaterar han.
Om det har gått bra i ligamatcherna under 2018 har det gått tyngre i GP-serien där Västervik-stjärnan återfinns först på en elfte plats med 67 poäng inför avslutningen på lördag i polska Torun. Avståndet upp till Emil Sayfutdinov på åttonde platsen, som innebär att garanterad plats i GP-serien nästa år, är elva poäng.
– Vi har inte haft rätt material för att lyckas i GP-serien. Det har varit några tuffa tävlingar med tanke på skadorna som jag har haft. Det är samma för alla förare, men några banor har varit riktigt tuffa för mig. Jag behöver komma på prispallen om jag ska en chans att nå topp åtta eller visa för arrangören att jag är värd en friplats till nästa år.
Har du varit i kontakt med Morgan Andersson om en fortsättning i Västervik?– Kontakten med Morgan sköter min manager, men givetvis är jag intresserad av att vara kvar i Västervik om förutsättningarna blir de rätta.