Så här hade jag satt startsjuorna – om jag var "Mogge"

Laget är satt och Morgan Andersson har flugit hem till familjen i Thailand. Vinter innebär lågsäsong för Västervik Speedway. Därför tänkte jag passa på att sia lite om vilka startsjuor man kan ställa upp med nästa säsong, om samtliga är skadefria.

Mads Hansen (blå huva) och Jacob Thorssell (röd) kommer att få stort förtroende kommande säsong och har en plats i samtliga av Malin Belfrages potentiella startsjuor.

Mads Hansen (blå huva) och Jacob Thorssell (röd) kommer att få stort förtroende kommande säsong och har en plats i samtliga av Malin Belfrages potentiella startsjuor.

Foto: Jonas Svensson

Speedway2024-11-23 18:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har ett snitt att ta hänsyn till som högst får uppnå 11,000 för samtliga sju förare som ställer upp i en match.

Så här ser de individuella snitten för Västervik Speedway 2025 ut: 

Robert Lambert 2,368

Mads Hansen 1,813

Fredrik Lindgren 1,677

Jacob Thorssell 1,586

Bartosz Smektala 1,544

Matias Nielsen 1,514

Tai Woffinden 1,342

Tom Brennan 1,250

Noel Wahlquist 0,750

Anton Karlsson 0,652

Emil Millberg 0,500

Adam Carlsson 0,500.

undefined
Lagledarna Morgan Andersson och Christian Carlsson (båda längst till höger) har ett rejält pussel att lägga, i vanlig ordning.

Den bästa startsjuan utefter snitt är, enligt mig, följande:

Robert Lambert, Fredrik Lindgren, Mads Hansen, Jacob Thorssell, Bartosz Smektala, Tai Woffinden och Anton Karlsson. Det ger ett totalsnitt på 10,982.

Jämfört med förra säsongen kan man säga att Lindgren har ersatt Max Fricke och Woffinden har ersatt Luke Becker i den här sjuan. En rejäl förstärkning på båda platserna anser jag.

I vissa bortamatcher, framförallt hos Dackarna, skulle jag ta in Matias Nielsen istället för Smektala. Det ger ett totalsnitt på 10,952.

undefined
Anton Karlsson (röd) får chansen i flera av Belfrages sjuor.

Woffinden på reservplats låter nästan galet, men är givetvis bra för Västervik.

Vi vet dock inte hur mycket Woffinden kommer att köra.

– Det kommer att vara schemat som styr över hans medverkan, men han kommer att vara tillgänglig hela slutspelet, sa Morgan Andersson när han gick igenom laget, förare för förare, i en tidigare intervju med VT.

undefined
Tai Woffinden.

Den nye brittiske föraren Tom Brennan då?

Jag har sett för lite av honom för att kunna göra en djupare analys. Han får köra när inte Woffinden kan, tänker jag.

Lambert, Hansen, Thorssell, Lindgren, Brennan, Nielsen, Karlsson. Det ger 10,860 i totalsnitt.

Kör man Smektala istället för Nielsen blir det 10,890, och sätter man även in Wahlquist istället för Karlsson blir det 10,988.

undefined
Den regerande svenska mästaren och VM-trean Fredrik Lindgren.

Om Lindgren inte kan köra skulle jag matcha så här:

Lambert, Hansen, Thorssell, Smektala, Nielsen, Woffinden, Wahlquist. Det blir 10,917 i snitt. Något lägre om man sätter in Karlsson istället för Wahlquist.

Skulle varken Lindgren eller Woffinden kunna vara med så skulle man kunna köra följande sjua:

Lambert, Hansen, Thorssell, Smektala, Nielsen, Brennan och Karlsson. Det blir 10,727. Där har man råd att byta Karlsson för Wahlquist beroende på formen.

undefined
Lagkaptenen Robert Lambert kommer att ha en oerhört viktig roll i laget, i år igen.

Det är ett evigt pusslande kring alla snitt och allt beror givetvis på vilka förare som finns tillgängliga samt vilket motstånd man möter. Det ska bli mycket spännande att se vilken sjua som får chansen i seriepremiären 2025.

undefined
Västervik Speedways lagledare Morgan Andersson är en mästare på att pussla ihop olika startsjuor.