På grund av Lejonens konkurs blev David utan tävlingar under större delar av våren 2012.
– I och med att jag inte fick köra något i Vetlanda till och börja med så fick jag inte heller köra i Polen för Gdansk eftersom de ville att jag skulle komma igång först. Det blev en ond cirkel av, berättar David Ruud.
Efter halva säsongen fick David chansen att köra för Vetlanda och då visade han i flera matcher att han fortfarande håller hög klass.
Den lyckade avslutningen på säsongen gör att David ingångssnitt för 2013 är 1,900 poäng.
– Det är ett grymt högt snitt och det är inte riktigt rättvist. Nu körde jag åtta-tio matcher för Vetlanda och det gick bra i samtliga. Hade jag kört en en hel säsong hade säkert haft några sämre matcher där jag hade sänkt snittet, men nu är det bara att gilla läget.
Trots sitt höga snitt är David inte speciellt orolig att han inte ska få köra bland annat med tanke på att varje lag måste innehålla minst tre svenskar varje match.
– Jag kommer troligen sänka mitt snitt, men samtidigt har vi förare som kommer höja sitt snitt under säsongen.
Vetlanda, som är regerande svenska mästare, har vunnit fyra guld sedan 2004 och brukar oftast tillhör favoriterna till titeln, men i år kommer inte pressen var lika hård på smålandslaget.
Anledningen är att Vetlanda har tappat en tung trio i Jason Crump, som har slutat, Leon Madsen, Hammarby, och Emil Sajfutdinov, Indianerna.
– Det är rätt skönt att slå i underläge och det är tufft att vara svenska mästare, säger David Ruud och som menar att det inte finns några lätta matcher i elitserien.
Förutom Vetlanda så kommer David även köra för Lejonen i allsvenskan.