Anledningen är att polska Ekstraliga har planerat att ha sin premiär den 12 juni och förarna måste hållas i karantän i två veckor inför premiären. Det finns en stor risk att förarna blir kvar i Polen ett tag när väl ligan har dragit igång.
Det skulle i så fall innebära att flera av världens bästa förare kommer få svårt att köra i Bahausligan när den drar igång.
– Vi är lite förvånade över det här beskedet som chefen för Ekstraliga har tagit. Han har inte förankrat det någonstans. Jag har vetat om det här ett tag. Det jobbas en hel del i kulisserna för att komma fram till en lösning. Sista ordet i det här är inte sagt, säger Västervik Speedways lagledare Morgan Andersson.
Ekstraliga är den mest inkomstbringande speedwayligan i världen med ett publiksnitt på nästan 12 000 åskådare per match jämfört med knappt 3 000 åskådare per match i den svenska ligan. Dessutom sitter den polska ligan på ett mäktigt TV-avtal.
– De flesta toppförarna tar chansen och måste kanske offra andra ligor framför att bryta karantänen, säger Mikael Teurnberg, marknadsansvarig för ESS till SVT-sport.
Västervik Speedway har fyra förare som har kontrakt med klubbar i högsta polska ligan och det är Bartosz Smektala, Leszno, Krzysztof Buczkowski, Grudziadz, Jason Doyle, Csestochowa, samt Anders Thomsen, Gorzow.
– Jag har varit i kontakt med samtliga våra förare som alla avvaktar och ser vad som händer, säger Morgan Andersson.
Polens andraliga för diskussioner om när en eventuell seriepremiär kan ske. Västerviks Linus Sundström, Daugavpils, Jack Holder, samt Viktor Kulakov, båda Torun, kör i andraligan.
– Ekstraliga är den liga där det är överlägset bäst betalt. Andra ligan är inte alls lika bra betalt. De polska förarna sitter i den tuffaste situationen eftersom de kanske inte får starttillstånd om de säger nej till att bara köra i Polen, säger Morgan.
Det är bara två svenska förare som har kontrakt med klubbar i Ekstraliga. Det är Antonio Lindbäck samt Fredrik Lindgren.
I dagsläget är premiären för Bahausligan satt till den 2 juni. Den finns flera scenarier gällande matchprogrammet beroende på utvecklingen av coronapandemin. Fram till den 11 augusti finns det alternativa lösningar om ett körschema.
– För oss är det viktigaste att få igång en verksamhet i Sverige. Sedan får vi se vilken nivå det blir på, säger Morgan Andersson.