Nödvändig ombyggnad hos Västervik Speedway

Speedway2014-06-26 06:27

En seger och sex förluster efter sju omgångar. Årets elitserie i speedway skulle inte alls ha inletts på det här viset för Västervik Speedway, åtminstone inte enligt "experternas" analyser inför säsongen 2014.

Runt femteplats i tabellen var de flestas gissning. TT:s Conny Blomander tippade till och med SM-guld till det småländska laget på ostkusten.

Var tipsen helt åt skogen?

Får många, säkert de allra flesta vid det här laget, är svaret ett enkelt "ja".

Men, inte att förglömma, Krzysztof Kasprzak som skulle vara lagets stabila topp har missat mestadels av säsongen på grund av skada. Det har naturligtvis påverkat mycket.

Så jag väljer att dra till med den gamla klyschan: serien är lång, mycket kan hända.

Sju matcher har avverkats, lika många är kvar.

Att Västervik Speedway, med lagledare Patrik Hag i spetsen, väljer att agera som de gör, med en ordentlig storstädning i truppen, är helt rätt. Inte bara för lagets och klubbens skull, utan även för fansens. Det här visar att man bryr sig och att man med näbbar och klor ska hålla sig kvar i elitserien och lämna den där otäcka nedflyttningsplatsen.

"Jag har inte sovit mycket senaste tiden", sa Hag efter tisdagens förlust hemma mot Smederna. Jag tror honom.

Dave Watt, 36 år, Daniel Nermark, 36 och Rune Holta, 40, har alltså fått kicken och ersatts av de tre polackerna Przemyslaw Pawlicki, 23 år (snitt 1.706), Tobiasz Musielak, 21 (snitt 1.625), och Tomasz Jedrzejak, 35 (snitt 1.426).

En stor föryngring av truppen och helt klart ett tapp på rutin. Men en hunger har kommit in.

Jag påstår inte att Watt, Nermark och Holta har tappat sugen med åldern och endast åker omkring för att få sin lön. Titta bara på 44-årige piraten Greg Hancock som fortfarande kan köra skjortan av motståndarna.

Men den här ungdomliga ivern att utvecklas och ta sig uppåt i karriären anser jag är mycket, mycket starkare hos de nya, framförallt hos Pawlicki och Musielak.

Jag tror även att dessa herrar kan ge reserverna Ludvig Lindgren och Mathias Thörnblom en utmanande och inspirerande knuff framåt.

Det blir en välbehövlig nystart och nytändning för hela laget egentligen. Att alla tre dessutom har kört på Stena Arena förut är naturligtvis ännu en positiv faktor.

Pawlicki kör som nummer fem i Lezno och har, trots sina 23 år, faktiskt hunnit samla på sig en hel del rutin.

För att använda Hags ord: "han har kapacitet att höja laget och ska vara mycket bättre än Holta".

Musielak är en förare som Hag gärna hade behållit från förra säsongen, men som hann köra upp sitt snitt ganska högt innan armbrottet.

"Musielak blev jätteglad när jag ringde och är heltänd på uppgiften", enligt lagledaren.

Jedrzejak körde inte jättebra på bortaplan för Västervik förra säsongen, men i det här skedet är det på hemmaplan som Västervik måste börja vinna och där har han varit bra, medan Watt har underpresterat.

Jakten på poäng för det omgjorda laget startar på tisdag borta mot Piraterna. Att minst en av de nya förarna går direkt in i truppen råder det ingen tvekan om, och det borde vara Pawlicki, speciellt med tanke på att han har kört för Piraterna och kan banan. Exakt hur truppen kommer att se ut avgör Patrik Hag i slutet av veckan.

Min gissning är att laget kommer att se ut som följande: 1 Hans Andersen (blir svårt att peta då han körde så pass bra senast), 2 Peter Ljung, 3 Krzysztof Kasprzak, 4 Troy Batchelor eller Tobiasz Musielak (svårt val, men jag hade satsat på Musielak), 5 Przemyslaw Pawlicki, 6 och 7 Mathias Thörnblom och Ludvig Lindgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!