På grund av skador och att förare inte var tillgängliga använde sig Västervik av samtliga fem transferkort för att få ihop ett slagkraftigt lag. Till nästa säsong blir det alltså bara tre transferkort som klubbarna kan använda sig av.
– Jag hade velat ha fem transferkort kvar, men allt går ju inte efter vad jag tycker, säger Västervik Speedways sportchef Morgan Andersson.
När Västervik drabbades av skadan på Tai Woffinden inför slutspelet kom frågan upp om att tillåta så kallade gästförare där man kan ta in förare som har kört färdigt i den svenska ligan.
– Det har diskuterats. Jag har nämnt och man bör titta på det. Det kanske kommer inför 2025.
När det gäller förarnas personliga snitt inför den kommande säsongen har det baserats på grundserien, men inför 2025 kommer även slutspelet att räknas in.
– Jag tror det blir enklast för alla, allmänheten och medialt om man kör hela resan ut. Jag köper det och ESS är en demokratisk ordning. Ibland får man inte alltid som man har tänkt sig, säger Morgan Andersson.
Elitspeedway och Svemo jobbar i treårsperioder när det gäller större regeländringar. 2024 blir sista året i denna treårsperiod som har utgjort regelverket senaste säsongen.
Taksnittet blir kvar på 11,000 och golvsnittet blir 8,000.
– Syftet med dessa justeringarna är att öka det ekonomiska ansvarstagandet i klubbarna. Dels ska det löna sig att skapa kontinuitet i lagbyggen och minska risken för kostnadsdrivande ändringar under säsongen, dels ska klubbarna och inte kunna satsa sportsligt med pengar som inte finns på bekostnad av att en tidigare förare inte får betalt, berättar Mikael Holmstrand, ordförande i ESS till deras hemsida.
Regeländringar
Antalet transferkort ändras från fem till tre
Den specifika juniorrabatten tas bort och ersätts av att alla Svemolicensierade förare med ingångssnitt upp till och med 1,000 tilldelas 0,500 i ingångssnitt i Bauhausligan
Förare som lånats ut som gäst till annat lag kan kallas tillbaka senast kl 24.00 dag före match
Förare som ansluter till trupp genom transferkort ska ha kört tolv heat för att få köra slutspel även om föraren var registrerad i truppen vid förarredovisningen 28 februari och därefter blivit utskriven.
Klubbar som har rapporterade och oreglerade skulder till förare eller Svemo får inte nyttja transferkort.
Ingångssnitt för 2025 räknas på förarens personliga heatsnitt för 2024 inklusive slutspel.