Peter ingick i det lag som tog Västerviks enda SM-guld hittills 2005 och nu är målsättningen att guldet återigen ska hamna i Västervik 2022.
– Lagbygget ser intressant ut. Det är smart ihopsatt och det är Morgan Anderson bra på. Skulle man gå ut och säga något annat än att det är SM-guld som gäller då är man fjantig. Det kan inte finns någon annan målsättning, men sedan ska mycket stämma, säger Peter Ljung.
Senaste säsongen i Vetlanda blev inte som Peter hoppats på. Tryggheten som han har haft när han kört i Västervik saknades i Vetlanda där det byttes förare flitigt i laguppställningen.
– Det var en riktigt strulig säsong i Vetlanda där inte speciellt mycket fungerade varken på eller utanför banan. Det gick snabbt att göra analysen vad som gick fel och det var det mesta. Jag är inte speciellt orolig över att det inte ska fungera i Västervik.
Hur är med din motivation med tanke på att du fyller 40 nästa år?
– 40 år är inga problem för en speedwayförare. Motivationen har varit ett problem, men det kommer inte vara det framöver. Jag har ett ganska tacksamt snitt och jag räknar med att bli årets snittraket 2022. Det är inte många 40-åringar som har blivit det, svarar Peter.
Med tanke på ditt låga snitt är det många klubbar som har hört av sig?
– Det är flera klubbar som har hört av sig, men allt är inte kronor och ören. Nu ser jag ännu mer vad det betyder var jag är och vilka människor jag omger mig med. När den här möjligheten dök upp var den intressant samtidigt som Morgan Andersson litar på mig när jag säger att det finns anledningar varför det gick som det gjorde senaste säsongen, svarar Peter.
Det kommer alltså bli Peters tolfte säsong i Västerviksvästen. Han ligger på femte plats i maratontabellen över de förare som har tagit flest poäng för klubben i högsta serien med sina 1058 poäng på 142 matcher.
Peter Ljung får ett ingångsnitt på 1,068 och det är ett gynnsamt snitt när en förartrupp ska sättas ihop.
– Ja, det man väl säga. Man får börja bygga ett lag uppifrån, man kan inte börja bygga längst ner. Man får se vilken struktur det blir på laget och får se vilka poäng man hamnar på. Det har mynnat ut i att Peter kan passa i vårt lag, säger Västerviks sportchef Morgan Andersson.
I och med påskriften från Ljung blir Västervik inte lika sårbart på svensksidan som laget blev senaste säsongen när Linus Sundström skadade sig innan Bauhausligan drog igång.
– Det är helt rätt, men vi kan fortfarande köra riders replacement för de fyra bästa förarna, men det är alltid bättre att ställa ett komplett lag på benen.
Frånsett Vadim Tarasenko och Pawel Przedpelski har Västervik fått behålla samtliga förare från senaste säsongen och kontinuiteten är viktig.
– Det är så vi jobbar i klubben generellt sett. Det är att vara långsiktiga genom att bygga på längre sikt. Det var inget tvivel om att försöka behålla stora delar av laget även om vi har någon eller några förare som kanske, kanske har lite högre snitt än vad de har kapacitet till med tanke på det körschema som var senaste säsongen.
Västervik har varit i SM-semifinal de fyra senaste åren och i år blev det en bronsmedalj, men nästa år när klubben fyller 100 år är målsättningen att vara med och utmana om SM-guldet på allvar.
– Vi vill fira att klubben fyller 100 år med att vinna SM-guldet, konstaterar Morgan Andersson.