Anton Karlsson har stått och stampat i samma spår lite för länge och utvecklingskurvan har inte gått som planerat. Har han verkligen det som krävs för att en dag nå Sverigeeliten?
– Han är ju sistaårsjunior. Förra säsongen kan man inte dra för stora växlar av. Nu kommer han till 2021 med många fler varv i kroppen och bättre förberedd på maskindelen. Jag tror att Anton kommer ta steg här.
Om man vänder på det, trenden under de senaste åren är att det tar lite tid för talangerna att nå toppen. Anton har ett racingsinne så det räcker och blir över, och för honom handlar det om att orka hålla ut och återinvestera alla pengar i sporten. Varken Thorsell, Berntzon eller Aspgren var bättre i den åldern.
– Så är det. Det tar tid och han gjorde ett par riktigt bra heat 2018-2019. Förra säsongen försvann på något sätt eftersom den var så kort. Men jag tror att han kommer ta ett steg i år och det behöver han också göra.
I sina bästa stunder kan Vadim Tarasenko slå vilken världsförare som helst. Han kommer köra merparten av heat 15 denna säsong. Kommer att höja sitt snitt avsevärt.
– Han kan mycket väl åka många heat 15. Men vi har en väldigt hård konkurrens så det kan vara fler än honom. Men Tarasenko är definitivt en kille som ska kunna vara med i slutet av tävlingarna.
Jaimon Lidsey är din bästa värvning på flera år. Om några säsonger är han en ordinarie GP-förare som är med och slåss om medaljerna. Besitter en proffsighet, disciplin och planering som många jämnåriga talanger saknar. Du imponeras över hans mognad och blev genuint stolt när kontraktet var påskrivet.
– Jag vet att det var många klubbar som var ute efter honom. Men att ta steget och bli en ordinarie GP-förare tar tid. Jag vill inte skruva upp förväntningarna på Jaimon för mycket. Han har åkt en gång på Vetlandas bana, sen är resten av de svenska banorna nya för honom. Men givetvis är vi jättenöjda med att ha Jaimon i truppen.
Bartosz Smektala är talangen som aldrig kommer bli så bra som man en gång trodde. Om några år är han bara en vanlig polsk väst två-förare, vilken som helst.
– Nej det tror jag inte. Jag tror att vi kommer få se mycket mer av Bartosz i år. Jag tror att han blir bättre samtidigt som vår liga kommer igång och han får lite fler tävlingar. Sedan ska han slå sig in i laget också, vi har hård konkurrens. Men jag ser en lång framtid för honom i Västervik.
Tredje säsongen i ligan, och nu kommer det där lyftet du väntat på. Smektala känner till banorna, och han har under åren byggt upp ett team och proffsighet. Nu slutar han desto högre i snittligan.
– Det kan ligga något i det, absolut.
Artem Laguta är en av världens bästa ligaförare. Kommer att ösa in poäng och får han köra regelbundet är han topp tre i snittligan.
– Ja det hoppas vi på, och det tror vi också. Det är vår nummer ett, inget snack om det. Han är jätteviktig för oss. Förra året ställde han verkligen upp för oss i slutspelet och visade att han vill hjälpa Västervik Speedway.
Viktor Kulakov kommer att ge 110 procent i varje heat, och om Västervikspubliken inte känner igen honom inför säsongen så kommer de bli varse. Tuffaste föraren i klubben sedan Kildemand.
– Haha, han lägger inga fingrar emellan. Han är tuff, men vi har många tuffa killar i gänget. Vi ser fram emot att få se Kulakov i år, han var skriven här förra säsongen men kom tyvärr inte.