Det var några av sakerna som ligaföreningen Elitspeedway Sverige kom fram till när man hade ett möte inför nästa års säsong av Bauhausligan under förra veckan.
ESS består av de åtta ligalagen Masarna, Indianerna, Piraterna, Rospiggarna, Dackarna, Västervik, Vetlanda och Lejonen. Smederna som drog sig ur serien var inte med i år, men har lovats en plats av Svemo till nästa år.
Det är Svemo som till slut bestämmer hur serien ska utformas, men ligaförenigen lär ha ett tungt ord med i sammanhanget. ESS vill ha kvar körschemat som användes i år med sex förare även under nästa år.
– Ett bra möte. Det handlade mycket om corona och att försöka lista ut vad som är ett "normalår" nuförtiden. Vi är överens om att göra så lite ändringar som möjligt och vi är också överens om att flytta fram deadline för värvningar och att spika lagen till våren, säger Piraternas lagledare Daniel Davidsson till mvt.se
Västervik Speedways sportchef och lagledare Morgan Andersson vill inte kommentera de ovanstående uppgifterna i nuläget.
En viktig fråga inför nästa säsong är publikfrågan. Hur mycket publik kommer att tillåtas på arenorna? Kommer restriktionerna på 50 personer att kvarstå blir det tufft för speedwayen att överleva.
– Får vi inte en procentsats på hur mycket publik vi får ta in på arenorna så kommer inga idrottsföreningar som drivs som aktiebolag att överleva. Just nu är det mycket som är ovisst, konstaterar Morgan Andersson.