Intressant pussel av Västervik Speedway – efter nyförvärvet

Sju förare är presenterade och än så länge har de presenterats i snittordning. Fler förare kommer att offentliggöras framöver och nästa gång tror jag att mönstret bryts. Jag tror att det kommer en stjärna med högre snitt.

Max Fricke tillhörde en av de bättre förarna i Västervik den gångna säsongen. Men han körde i många ligor och såg sliten ut i slutspelet. Jag tror inte att han får förlängt.

Max Fricke tillhörde en av de bättre förarna i Västervik den gångna säsongen. Men han körde i många ligor och såg sliten ut i slutspelet. Jag tror inte att han får förlängt.

Foto: Magnus Strömsten

Speedway2024-10-18 12:45
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Noel Wahlquist återvänder alltså till Västervik Speedway.

Han som var lika stor talang på ishockey som på speedway. Frågan är om han valde rätt sport? I speedway har han sin längd (över 190 centimeter) emot sig, medan den storleken i ishockey ofta är en fördel.

Men, längden är så klart inte allt och han har välförtjänt erbjudits ett kontrakt av nästa säsongs guldsatsande klubb.

Frågan är om signeringen av Wahlquist innebär att Anton Karlsson inte får förlängt? Jag tror det.

undefined
Noel Wahlquist sticker ut i speedwayvärlden med sina dryga 190 centimeter på längden.

Jag skrev i en tidigare krönika att jag gärna ser att Västervik förlänger med dessa fyra: Robert Lambert, Max Fricke, Mads Hansen och Jacob Thorssell. Jag ansåg också att Fredrik Lindgren skulle vara en drömvärvning.

Fyra av dessa fem är klara och jag skulle inte ha något emot om även Fricke presenterades.

Men, jag tror inte längre att han gör det. Jag tror nämligen att han ersätts av en annan australiensare med lägre snitt.

Jason Doyle skulle gå in i Bauhausligan med 1,400, medan Fricke har ett löpande snitt på 1,938.

Säga vad man vill om dessa nya snittregler, men vilka fynd med förare som Lindgren och Doyle för de snitten. Man ska inte glömma bort att förarna på den nivån inte är gratis heller, och Morgan Andersson har hela tiden tryckt på att klubben aldrig skulle äventyra ekonomin. Men Västervik Speedway är heta på marknaden med sitt goda rykte och sin guldsatsning så det tror jag inte blir något problem.

undefined
Jason Doyle har tidigare vunnit SM-guld och blviit GP-mästare.

Jag var tveksam kring Bartosz Smektala, men Västervik valde att förlänga med honom. Jag kan absolut förstå det och tycker att han bidrar även utanför banan. Men där förväntar jag mig mer nästa säsong och det tror jag han själv gör också.

Totalt får förare 1-7 uppnå ett snitt på 11,000 och man får högst ha åtta registrerade förare i truppen med ett snitt över 1,000. Det innebär att det finns två platser kvar hos Västervik för förare med högre snitt än 1,000.

Kan dessa två vara Jason Doyle (1,400) och Tai Woffinden (1,342)?

Speedwayfans.se kom med uppgifter om att Woffinden kör för Västervik 2025. Frågan är om han i så fall skulle vara tänkt som back-up då också och hur pass återställd han hinner bli från armbågsskadan? 

Även Doyle har en hel del skadehistorik och fick bland annat avbryta årets GP-serie. Det är två osäkra kort, men som definitivt kan vara värda satsningen med tanke på deras fördelaktiga snitt nästa säsong.

Jag följer lagbygget med spänning.

undefined
Morgan Andersson och Tai Woffinden kommer bra överens sen tidigare.