Piraternas säsong var mardrömslik. Den stjärntäta storsatsningen mot SM-guld slutade med ett platt fall och degradering till Allsvenskan. Dessutom dras Piraterna nu även med ekonomiska bekymmer.
Ett glädjeämne fanns dock. Och det var 33-årige Daniel Davidsson som rakt igenom gjorde en fin säsong.
Då torde Davidsson rimligtvis vara eftertraktad på förarmarknaden nu?
Inte alls.
– Det är tvärdött, säger Daniel Davidsson och lägger till:
– Jag pratar just nu med en klubb. Men om det ska bli något där beror på hur det klaffar med andra förare.
Och den klubben är inte Västervik?
– Nej. Jag var tidigt i kontakt med "Mogge", men nu var det länge sedan jag hörde något från honom. Det har nog runnit ut i sanden. Visst, inom speedway kan allt vända på tio minuter. Men jag tror att jag inte var intressant längre när de fick klart med Peter Ljung.
Daniel Davidsson hade ingångsnittet 0,708 inför årets säsong. Han avslutade året med 1,411 – en imponerande höjning.
– Jag var femma-sexa bland svenskarna i snittligan. Det kändes väldigt bra för mig i år och jag vill verkligen bygga vidare på det. Det har känts bättre och bättre för varje år sedan 2011, säger Daniel.
– Det här var första året då jag helt sket i snittet och bara körde på för fullt säsongen ut. Det har hänt flera år tidigare att jag med sex omgångar kvar har kollat och tänkt "shit, mitt snitt är för högt", och då medvetet kört sämre på slutet för att sänka mitt snitt och få större chans till ett kontrakt, säger Daniel.
– Att det är så är givetvis inte bra. Men jag är tyvärr inte ensam om det.
Davidsson är minst sagt trött på att hamna i den här situationen.
– Det har varit så här vartannat år för mig under en lång tid. Först gör jag en bra säsong i Elitserien, men får ett snitt som klubbarna tycker är för högt. Två år senare har mitt allsvenska snitt omvandlats till ett betydligt lägre i Allsvenskan och jag har lätt att få en klubb, säger han.
Daniel Davidsson berättar att han har en klubb på gång i Allsvenskan. Men att det ser mörkt ut i Elitserien, vilket ställer till det massvis.
– Man vill ju ha klart med klubb nu, så att man kan påbörja planeringen. Det är stora investeringar som ska göras om man ska ha bra grejer och team runt omkring sig. Vi pratar inte om 15 000 kronor, det är flera hundra tusen kronor, säger Daniel.
– Jag skulle kunna ta en åttonde plats i ett lag och inte vara med i den tilltänkta uppställningen. Men det är tufft att då göra alla investeringar om jag inte får åka en meter. Jag säger inte att jag ska få en friplats även om jag tar fyra raka nollor i varje match, då vill jag inte åka själv.
Motalasonen lyfter frågan kring om nuvarande system med snitten är det rätta.
– Jag läste häromdagen att en förare som Joel Andersson också sitter knivigt till på grund av sitt snitt. Han är på väg uppåt och är seriös. Svensk speedway gör det inte lätt för sig själva med att få fram nya, bra förare, säger Davidsson.
– Ett lönetak blir svårt att få till. Men måste snitten finnas i samma utformning som nu? Malmö FF och GIF Sundsvall är inte lika stora ekonomiskt. Samma sak med Malmö och Rögle i hockeyn. Vissa klubbar har mer ekonomiska muskler än andra.
– Jag trodde också först att vi svenskar skulle få en mer gynnsam situation när Elitserien stängs. Lagledare och sportchefer var lena i munnen till en början, men nu ser vi ju att det inte riktigt blir så.