Foto: Filip Gustafsson
Semfinal väntar: Västervik kommer greja den där semifinalsplatsen, lita på mig. Laget är en maskin på hemmaplan och jag kan inte tänka mig att Morgan Anderssons mannar kommer förlora med åtta poäng. Smederna, som kommer med en ruskigt stark uppställning, är ett extremt skickligt lag – men det är Västervik också. Jag tror inte hemmalaget släpper den här chansen. Micke Teurnberg, det blir kvartsfinal för er!
Lindgren vs Aspgren: Sveriges två bästa förare. Etta och tvåa på årets SM. De två svenska förarna med högst snitt i Bauhausligan – nu ställs de mot varandra igen. Det blir en spännande match i matchen. Ska Smederna lyckas vinna krävs en stabil insats av Aspgren – och precis omvänt för Västervik och Lindgren. Aspgren har senaste åren tagit steg för varje säsong – och är nu och knackar på hos speedwayens absoluta finrum. Det är alltid något extra när svenska förare av den här digniteten ställs mot varandra.
Vem blir Västerviks Anders Limpar? Vad sa egentligen förbundskapten Tommy Svensson till Kennet Andersson när denne bänkades i VM-premiären mot Kamerun 1994? Hur förklarar man för en världsspelare att det inte finns plats i startelvan? Lite samma sak undrar jag här. Det finns förare i Västervik som inte kommer få plats i startsjuan. Förare som många andra lagledare hade offrat sin högra arm för att ha i truppen. Artem Laguta krigar om världsmästartiteln samtidigt som hans Wroclaw stormar mot det polska ligaguldet. Hans prioriteringar kommer inte att ligga på Ostkustens pärla kommande veckor. Men om vi ska laborera med Västerviks uppställning så finns fyra förare givna: Artem Laguta, Fredrik Lindgren, Anton Karlsson och Noel Wahlqvist. Blott tre platser återstår för Jaimon Lidsey, Bartosz Smektala, Mads Hansen, Viktor Kulakov, Pawel Przedpelski och Vadim Tarasenko att kriga om. Ja ni hör ju. Det är galet. Men bredden kan vara nyckeln till ett framgångsrikt slutspel. En skada eller otillgänglighet på fel förare kan kosta ett guld. Men inte för Västervik. Jag menar, hur ska Morgan Andersson förklara för tre av dessa killar att det inte finns plats i laget? Hur motiverar man sitt beslut? Skulle man enbart gå efter snittet så ges platserna till Smektala, Przedpelski och Kulakov. Men verkligheten är inte siffror – och ett framgångsrikt lag innehåller många fler parametrar än snitt per heat. Till den här matchen är inte Artem Laguta med – vilket öppnar möjligheten för en rad förare att kliva fram som heatledare. Vem tar chansen att visa lagledare Andersson att han ska ha en plats i slutspelet – när det absolut starkaste laget ska formeras? När man tar ut ett lag i speedway är det många parametrar att tänka på. Bantyp, dagsform, antal körtillfällen, bara för att nämna några. Men om vi leker med tanken att det är avgörande SM-final på hemmaplan, alla förare är skadefria, tillgängliga och med samma förutsättningar hade mina tre sista platser gått till Smektala, Tarasenko och Przedpelski. Men oj vad det tar emot att välja bort förare som Viktor Kulakov och Jaimon Lidsey. Det blir lite som Anders Limpar och Jesper Blomqvist i VM 94.
Anders Limpar
Starterna: Smederna har inte varit på Hejla Arena sedan sommaren 2019 – och det är en specifik detalj som etsat sig fast från den förlustmatchen. Jag minns hur extremt snabba bortalaget var från startgrinden. Man bokstavligt talat flög fram och avgjorde heaten redan i första sväng – vilket inte hör till vanligheterna på en bana som Hejla. Det var, för att snacka klarspråk, brutala starter från Smederna. Men det är historia och nu, drygt två år senare, är det helt andra förutsättningar. Västervik har ett lag fullt av grymma "startets" – precis som Smederna. Och det blir något av en match i matchen att följa. Sånt är alltid spännande att följa.
Publiken: Väderleksrapporterna utlovar perfekt speedwayväder. Två av landets absolut bästa speedwaylag – som tillhört toppen hela säsongen. Ett hemmalag som, i den absolut sista omgången, kan säkra en plats i semifinalen – på bekostnad av derbyrivalen Dackarna. Ett bortalag med tre raka guld i bagaget.
Det är upplagt för en underbar kväll i speedwayens tecken. Det ska därför bli intressant att ta del av publiksiffran, som jag tror kan vara en vägvisare kring hur stort speedwayintresset egentligen är hos Västervikarna. Om publiken inte kommer nu, vad krävs egentligen för att locka folk till Hejla? Få åskådare i kväll och det uppstår nog en stor oro hos speedwayklubben kring framtiden.