GENOMGÅNG: Nu måste de ändra i laget

Efter Västervik Speedways uttåg i SM-slutspelet mot Dackarna börjar snart nästa fas, som innebär att förbereda sig till nästa säsong.

Foto: Ilkka Ranta

Speedway2018-09-19 11:00

LÄS MER:Bara att lyfta på hatten

Så här kort efter semifinalsförlusten finns det egentligen bara en sak vi vet med säkerhet: Västervik kommer inte att kunna köra med samma lag nästa säsong. Lagsnittet skulle nämligen bli för högt efter den lyckade säsongen som nykomlingen genomförde.

Startsjuan med Nicki Pedersen, Peter Ljung, Martin Vaculik, Peter Kildemand, Bartosz Smektala, Mikkel B Jensen och Anton Karlsson har tillsammans kört ihop till ett ingående snitt på 10,513 till nästa säsong. Detta samtidigt som taket för lagsnittet är 10,250.

Så frågan är helt enkelt vilka förare som stannar, vilka som inte gör det och vilka förare som hade varit möjliga att plocka in.

Här är Sportens egen genomgång på ett potentiellt truppläge till 2019.

Stannar

Peter Ljung, går in med snitt på 1,630.

Kommentar: Peter Ljung har trots ett par dippar i slutspelet gjort en bra säsong och höjt sitt snitt. Men trots det relativt höga snittet borde han vara given i nästa års trupp. Finns ingen förare i den här truppen, förutom kanske Anton Karlsson, som förknippas mer med Västervik än "Kung Ljung". Han själv öppnade redan efter semifinalsförlusten för att det är troligt med ännu en säsong i Småland.

Bartosz Smektala, går in med ett snitt på 1,387.

Kommentar: Den unge polacken gjorde en raketavslutning på säsongen och är enligt mig en av de första förarna som Västervik ska försöka nå en ny överrenskommelse med. Sänkte sitt snitt – och är därmed ett fynd. Besitter otrolig potential och när han nu har fått en säsong i Sverige finns det inget som säger att Smektala inte kan bli en toppförare i elitserien nästa år.

Anton Karlsson, går in med ett snitt på 0,895.

Kommentar: Anton är det kanske mest givna namnet på den här listan. Gamlebykillen har tagit jättekliv den här säsongen och avslutade med ett urstarkt slutspel där han visade hur bra han redan är. Ett rent måste både kommersiellt och sportsligt att förlänga med Anton Karlsson. Det positiva? Han själv lär inte tveka en sekund på att fortsätta sin karriär "hemma" i Västervik.

Stannar troligen

Nicki Pedersen, går in med ett snitt på 2,277.

Kommentar: Nu kommer vi in på en kategori där det känns som att Västervik vill behålla förarna – men där vi inte vet om det kommer att gå eller om förarna vill. Nicki Pedersen höjde sitt snitt markant från 2,035 till 2,277 och är av den anledningen inte helt given. Samtidigt vet klubben exakt vad man får och dansken är en stjärna och profil som få andra. Lär ha anbud från andra klubbar och svarade själv kryptiskt "vi får se vad som händer 2019" på frågan om framtiden.

Martin Vaculik, går in med ett snitt på 1,595.

Kommentar: Jag hoppas inte att slovaken blir mest ihågkommen för sin usla prestation i den första semifinalen i Målilla. När Vaculik kom in i det sena transferfönstret under säsongen tog han laget till en ny nivå och var en stor del i Västervik Speedways framgångar. GP-föraren kommer dessutom att ha ett väldigt fördelaktigt snitt, som borde göra att Västervik vill behålla honom.

Peter Kildemand, går in med ett snitt på 1,458.

Kommentar: Lagkaptenen var väldigt mycket upp och ner under den gångna säsongen. Ur snittsynpunkt kan det här vara en av förarna som Västervik behöver göra sig av med. Men samtidigt var dansken lagkapten och gjorde det skapligt trots ett par skador. Känns ovisst.

Stannar troligen inte

Mikkel B Jensen, går in med ett snitt på 1,271.

Kommentar: Började säsongen som ordinarie och avslutade den som lysande reserv. Reserv kommer han med största sannolikhet dock inte kunna vara nästa säsong (med tanke på snittet) och i topp fem känns det som att det finns bättre alternativ. Mikkel B Jensen uppskattas på Ljungheden och är en lagförare – fast med rådande förutsättningar känns det mer troligt att han inte blir kvar.

Daniel Henderson, går in med snitt på 0,500.

Kommentar: Henderson fick flera chanser utan att ta dem. Kan bli kvar, men mycket talar för att Västervik väljer att satsa på Anton Karlsson och ett nyförvärv på reservplatsen nästa år.

Stannar inte

Nikolai Klindt, går in med snitt 1,667.

Kommentar: Värvningen av återvändande Klindt blev helt misslyckad för alla parter. Fick två heat mot Vetlanda i grundserien och tog noll poäng. Så vore en direkt sensation om Klindt får stanna kvar.

Patrick Hougaard

Kommentar: Patrick Hougaard kom in samtidigt som Nikolai Klindt och körde också bara bortamatchen mot Vetlanda. Lär inte heller han få sitt kontrakt förlängt.

I truppen finns också unga Alex Johansson, Henrik Bergström och Philip Olofsson som inte fick chansen i elitserien. Men de kan mycket väl bli kvar nästa säsong på ett liknande sätt, för att bygga inför framtiden.

Potentiella nyförvärv

Det är fortfarande alldeles för tidigt att säga... men här är ett par förare som borde vara heta för i stort sett alla lag med tanke på de förhållandevis låga ingångssnitten:

Emil Sayfutdinov (1.648) – körde inte i Sverige den här säsongen. Enligt uppgifter var dock Västervik och ryckte i honom redan för knappt ett år sedan. Med det snittet skulle ryssen vara en dunderförstärkning för alla lag som har råd och möjlighet.

Andzejs Lebedevs (1.341) – Har haft en direkt dålig säsong i Smederna och sänkt sitt snitt från 1,909 till 1,341 och hamnat utanför finallagets startsjua. Lär finnas på marknaden i höst och kan vara en chansning som kan gå hem för de andra klubbarna.

Piotr Pawlicki (1.645) – Sänkte också sitt snitt enormt (från 2,250) och drogs liksom med i Lejonens underprestation. Är en världsklassförare och borde precis som Sayfutdinov stå väldigt högt upp på de flesta sportchefers önskelista.

Przemyslaw Pawlicki (1.472) – Inte heller den andre Pawlicki hade någon rolig säsong i särklassiga jumbon Masarna under sina sju matcher där. Hör egentligen hemma i en klubb med toppambitioner och om han nu fortsätter i Sverige är det ett intressant namn. Lär i alla fall inte köra för Masarna nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!