Här blev Västervik Speedway en vinnare

Sportsligt blev det ett SM-silver för Västervik Speedway, men i publikligan var laget klart bäst av alla lagen i Bauhausligan.

Västervik Speedways hemmamatcher under säsongen har varit välbesökta. Publiksnittet ökade med 35 procent.

Västervik Speedways hemmamatcher under säsongen har varit välbesökta. Publiksnittet ökade med 35 procent.

Foto: Martina Gradian

Speedway2023-10-03 18:00

Den senaste säsongen blev det ett rejält uppsving publikmässigt när det gäller hemmamatcherna för Västervik Speedway jämfört med förra säsongen.

Totalt sågs de åtta hemmamatcherna av 29 750 åskådare jämfört med förra årets 19 352. Det innebar att snittet ökade från 2 419 till 3 718. Det är en ökning med 35 procent.

– Vi hade två mål inför säsongen och det var att vinna SM-guld samt vinna publikligan. Ett mål av målen gick i mål, säger Västervik Speedways ordförande Niclas Wallander.

Vad är förklaringen till att ni har lyckats få till en sådan ökning på publiken?

– Det är många olika saker. Vi har gjort många olika aktiviteter. Vi har sett till att synas på många olika ställen som sociala medier, hemsida, affischer som har satts upp på många ställen samt gatupratare. Sedan har vi försökt göra aktiviteter vid evenemangen så att publiken känner att det händer någonting mera än själva speedwayen, svarar Niclas.

Innan säsongen lade klubben en väldigt försiktig budget som var lägre än förra årets siffror.

– När publiksiffrorna ökar så ökar intäkterna, men samtidigt ökar utgifterna. Vi ser ut att göra ett bra år, konstaterar Niclas Wallander.

Fyra av sju klubbarna i Bauhausligan ökade sin publik jämfört med förra året. Publiksnittet totalt sett har ökat från 2 146 till 2 448 åskådare per match.

Övriga klubbar: Dackarna 22 839 åskådare (2 855 i snitt), Lejonen 17 100 (2 137), Indianerna 16 624 (2 374), Rospiggarna 14 263 (1 782), Smederna 14 237 (2 372), Piraterna 12 587 (1 798).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!